Highlights

  • moderne 'oer-Jeep'

  • eigenlijk een cabrio

  • leuke designgrapjes 

Since 1941. Deze zeer beknopte geschiedenisles over het ontstaan van Jeep staat gestanst in de interieurs van alle moderne Jeeps. Zo niet in dat van de Wrangler, die ademt immers geschiedenis. Dat is allerminst een aanklacht, want de natuurlijke charme van dit oer ontwerp gaat boven elke vorm van marketing. Ik neem de vierdeurs Wrangler Unlimited mee en schrijf mijn bevindingen voor je op. Gewoon, om te vieren dat 'ie er nog is.

Misschien is de Wrangler juist wel het béste stukje marketing uit de autogeschiedenis. Onder het bonkige uiterlijk gaat namelijk geen schroefje uit 1941 meer schuil. Stiekem stamt deze derde generatie Wrangler uit 2007 en is dus eigenlijk best wel modern. Gebleven is het traditionele, uiterst stevige ladderchassis, onderdeel van de traditie.

Met 935 liter bagageruimte wordt het geen bestelbusje, maar wel een praktisch te beladen auto

Bekijken

Een rechthoekige, gele doos met spatborden: dat is de simpelste omschrijving van deze Jeep. Toch komt de detailfreak ogen te kort. Neem bijvoorbeeld de uitwendige deurscharnieren, de 'clamps' waarmee de motorkap vastzit en de gegoten 'Mopar'-tankklep. Maar daar houdt het niet op, de echte speurneus komt op diverse plekken kleine Jeepjes tegen. Als je vatbaar bent voor dit soort detaillering, zoals ik, levert het telkens weer een glimlach op.

Vanbinnen is de opzet al even eenvoudig als doeltreffend. Het dashboard is gemaakt van duurzaam kunststof en is, afgezien van de fijne zachte toplaag, vrij van fratsen. Praktisch en robuust, dat moet het zijn. De rubberen vloermatten met autobandpatroon vormen hier een prachtig detail. Even snel schoonmaken? Vergeet de stofzuiger, een hogedrukspuit is sneller!

Zitten

De zit in een Wrangler kun je nog het beste vergelijken met die in een grote bestelwagen. Je kunt eenvoudig via de treeplanken instappen en torent dan hoog boven het verkeer uit. Zelfs op bestuurders van MPV's en SUV's kijk je vaak nog neer. Dat geeft, zeker in combinatie met de grote motorkap voor je, een machtig gevoel. Op de stoelen zelf valt nog wel wat af te dingen: die hadden wel een iets betere ondersteuning van de onderrug mogen bieden.

Achterin is de ruimte voldoende, al krijgen de stoelen ook hier de handen niet op elkaar. Bovendien moeten de passagiers ver reiken voor hun gordels, die opgehangen zijn aan de achterste rolbeugel. De grote achterdeur scharniert voor ons 'de verkeerde kant' op maar ontsluit wel 498 liter bagageruimte. Met de bank neergeklapt ontstaat er 935 liter. Daarmee wordt het geen bestelbusje, maar wel een praktisch te beladen auto.

Naast de separate 4WD-pook heeft de Wrangler het moderne UConnect-systeem

Bedienen

Qua bediening kent de Wrangler eigenlijk twee gezichten. Zijn ene gezicht is geciviliseerd en dankzij het Uconnect-systeem zelfs modern. Het andere wordt gekenmerkt door de separate pook waarmee je de vierwielaandrijving en eventueel lage gearing aanzet. Ook de raambediening zit op een bijzondere plek: in de middenconsole. Eigenlijk logisch, want in de – uitneembare – deuren wil je 't liefst zo weinig mogelijk bewegende knoppen. Het Uconnect-navigatiesysteem is prettig in de omgang en biedt uitgebreide functionaliteit. Slim: het onthoudt, ook bij niet ingestelde navigatie, de gereden route waardoor je niet makkelijk meer zult verdwalen.

Wat niet direct opvalt is dat de Wrangler een cabriolet is. Zonder gereedschap kun je twee dakplaten verwijderen om een soort ‘targa’ te creëren. Pak je er een inbussleutel bij, dan kun je zelfs de hele 'huif' verwijderen voor het echte cabriogevoel. Dat laatste heb ik vanwege de lage buitentemperaturen niet geprobeerd, maar de Wrangler heeft zeker de potentie van een zomerhit.

Ook zonder BPM is het geen koopje, maar dan heb je wel de leukste bedrijfsauto die er is

Rijden

Deze Jeep kent dus een groot aantal bijzonderheden, maar het rijden is misschien wel de grootste attractie. Direct na het starten van de 2,8 liter viercilinder dieselmotor kan ik een grijns niet onderdrukken. Stoer en bonkig, zo klinkt 'ie! Ik zet de versnellingshendel in 'D' en geef een dotje gas. Een subtiele dieselnagel klinkt terwijl de Wrangler rustig van z'n plek glijdt. Dit is het echte autorijden.
De besturing is, zoals het bij een terreinauto hoort, behoorlijk ongevoelig maar wel lineair. Dat zorgt ervoor dat je in relatief onscherpe bochten al aardig aan het stuur moet draaien. Een logisch en zeer prettig gevolg is dat bij hobbels in het terrein het stuur niet direct uit je handen geslagen wordt.

Bochten rondt de Wrangler Unlimited overigens prima en het overhellen blijft binnen de perken, maar de maximale bochtsnelheden liggen lager dan bij een moderne SUV. Een alert stabilisatiesysteem zorgt ervoor dat je op koers blijft. De vierwielaandrijving is alleen bedoeld voor terreinrijden. In de dagelijkse rijpraktijk laat de Jeep z'n 200 pk vermogen en 460 Nm koppel via de achterwielen los op het asfalt.
Op langere ritten valt op dat het onderstel vrij stevig geveerd is, terwijl de demping aangenaam soepel is. Een verrassing is het geluidscomfort: de Wrangler is, ook op snelwegtempo, een stuk stiller dan je zou verwachten. Met de terreincapaciteiten zit het wel goed, al heb ik die niet uitgebreid kunnen testen. Op uitdagende bospaden bewijst de traditionele vierwielaandrijving in elk geval zijn nut. Zonder moeite kruipt de Wrangler door de glibberigste modderpoelen.

Betalen

De geteste versie is het actiemodel X Edition, dat tussen het Sahara- en Rubicon-uitrustingsniveau gepositioneerd is. De prijs ervan, ruim 95.000 euro, behoeft nadere uitleg. Dat is namelijk de consumentenprijs van deze Wrangler, inclusief btw en BPM. Als bedrijfswagen (exclusief btw/BPM) kost 'ie nog maar 41.831 euro. Nog steeds geen koopje, maar dan heb je waarschijnlijk wel de leukste bedrijfsauto die er is. Ook kun je er gerust 2.000 kg (autonoom geremd) achter hangen en die kar door moeilijk begaanbaar terrein sleuren. Doe dat maar 's met je busje! Reken overigens ook op een busjesachtig verbruik, want het testverbruik van 1 op 9,8 is niet om over naar huis te schrijven. Let wel: dat haal je enkel met een snelwegtempo van maximaal 110 km/u.

De detaillering van de Jeep Wrangler levert telkens weer een glimlach op

Samenvatting & conclusie

De Jeep Wrangler (Unlimited) is een moderne variant van de oer-Jeep. Het rijgedrag is dan ook opvallend geciviliseerd terwijl aan charme niets is ingeleverd. Met dank aan de BPM heeft de testauto een welhaast absurd prijskaartje, maar als bedrijfwagen is hij een stuk voordeliger.

Hoe graag ik ook zou willen dat iedereen zo'n Jeep Wrangler zou gaan rijden, weerhoudt het prijskaartje de meesten ervan. De hoop is dus vooral gevestigd op ondernemers die graag een blikvanger voor hun kar spannen. Dus ben jij zo'n ondernemer: doe eens gek. Met dit openluchtmuseum maak je jezelf, mij en vele anderen blij.