Highlights

  • opvallend design

  • nog meer ruimte

  • vanaf 29.995 euro 

Met 20 jaar ervaring in hybridetechniek op zak vindt Toyota dat de Prius wel wat meer expressie verdient. Waarvan akte, want deze vierde generatie Prius stapt uit de betrekkelijke anonimiteit met een bijna extreme vormgeving. En de techniek? Ook die is weer op een hoger niveau gebracht.

Weer 18 procent zuiniger dan zijn voorganger, claimt Toyota: de nieuwste Prius heeft elke 100 km nog maar 3 liter benzine nodig, en dan hoef je hem niet eens aan het stopcontact bij te laden. De Prius is al lang niet meer de enige hybride van Toyota, maar staat nog steeds synoniem voor de brandstofbesparende techniek.

Bekijken

De vierde generatie Prius is nog steeds heel herkenbaar als een Prius, vooral dankzij die typische druppelvorm die hem zo soepel mogelijk door de lucht laat snijden (want dat drukt het verbruik). Toyota heeft wel de details behoorlijk extreem vormgegeven. Kijk alleen al naar de koplampen en achterlichten waarvan de hoeken in het koetswerk lijken te smelten. Of je het nu mooi vindt of niet, een opvallende verschijning is het zeker. En wie betrekkelijk anoniem in een hybride van Toyota wil rijden, kan dat vandaag de dag ook in een Yaris, Auris of zelfs RAV4 doen.

Het interieur van de Prius heeft eveneens een metamorfose ondergaan. Het ziet er aantrekkelijk uit, maar belangrijker nog, het is aanzienlijk beter afgewerkt dan voorheen - en dat met mooiere materialen. Toyota heeft bovendien afscheid genomen van de oude schakelaars voor ruitbediening en spiegelverstelling, die al zo’n twintig jaar in elk model werden gebruikt: er zitten nu mooiere knoppen in die beter passen bij een opgewaardeerd interieur als dit.

Op de achterbank is het goed toeven.

Zitten

Je kunt in de Prius een prima zitpositie voor elkaar krijgen, maar voor sommige bestuurders zal de diepteverstelling van het stuur iets tekort zijn. Door het grote glasoppervlak om je heen voelt de auto lekker ruimtelijk aan.

Achterin is het eveneens prima toeven. Er is beenruimte in overvloed en pas als je langer dan 1,90 meter bent, begint je kruin de hemelbekleding te aaien. De kofferbak slikt een imposante 502 liter aan bagage. Met de achterbank neergeklapt ontstaat een mooie vlakke laadvloer.

Bedienen

Met z’n fraaiere knoppenclusters is de bediening in deze Toyota is nog altijd prima voor elkaar. Laat je niet afschrikken door die futuristische schermpjes hier en daar, of het bijzondere versnellingspookje: je kunt de Prius net zo makkelijk bedienen als een Corolla uit 1986. Je bent bijvoorbeeld voor de bediening van de airconditioning niet afhankelijk van het aanraakscherm, de klimaatregeling heeft gewoon z’n eigen fysieke knoppen.

De typische druppelvorm is gebleven.

Laat je niet afschrikken door de futuristische vormgeving van het interieur, je kunt de Prius net zo makkelijk bedienen als een Corolla uit 1986.

Rijden

Een kunstje dat de Prius heel goed beheerst, is het in opperste rust vervoeren van zijn inzittenden. Het is bijzonder stil aan boord; de motor hoor je alleen bij flink accelereren. Het is vooral het rolgeluid van de Bridgestone-banden dat hoorbaar blijft. Verder is het onderstel van de Toyota zeer goed in het verwerken van al die ellendige plateaus en drempels die dit land rijk is. Met het toegenomen rijcomfort (en ruimteaanbod) lijkt de Prius zelfs een alternatief voor de grotere Avensis te zijn geworden.

De besturing is wat directer is dan voorheen, maar nog steeds iets te nadrukkelijk gericht op comfort. De Prius betrekt je op een heel andere manier bij het rijden: het behalen van een zo gunstig mogelijke ‘eco-score’. Elke keer als je de motor afzet geeft de auto je niet alleen een rapportcijfer, maar ook een tip om het de volgende keer weer beter te doen. Wat daarbij helpt is dat de techniek het je nog makkelijker maakt om zuinig te rijden: deze nieuwe Prius kan nog hogere snelheden volledig elektrisch rijden dan voorheen, soms wel tot 80 km/u. Toyota schaaft al 20 jaar aan deze hybrideaandrijving en we moeten nog steeds een fabrikant vinden die het kunstje beter beheerst. Het samenspel tussen verbrandingsmotor en elektromotor verloopt nog altijd voorbeeldig vloeiend en dankzij de traploze transmissie zijn er geen schakelonderbrekingen. Met een bescheiden 122 pk sprint ‘ie (als het moet) in 10,6 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt ‘ie een top van 180 km/u. De Prius is dus vooral efficiënt, maar als het moet vlot genoeg.

Betalen

Dan het verbruik. Na vijf dagen rijden kwam ik uit op een fraai testgemiddelde van 1 op 24. Dat is echt heel goed voor een auto van 4,5 meter lang en 1.350 kg zwaar. Toegegeven, je moet er je best voor doen, maar daar reikt de Prius je ook alle hulpmiddelen voor aan. Op lange snelwegtrajecten rijdt de Prius keurig 1 op 20.

De instapuitvoering Aspiration kost 29.995 euro en zit al heel ruim in de spullen. Deze rode Prius Dynamic (2.000 euro opslag) voegt daar nog een automatisch dimmende binnenspiegel, grotere wielen en extra gadgets aan toe, zoals een head-up display en een dodehoekdetector. Navigatie is een optie van 650 euro en een regensensor blijft (vreemd genoeg) voorbehouden aan de duurste Executive. De tijd van extreem lage bijtelling is voor de Prius voorbij, maar hij valt evengoed in de gunstige 21 procent categorie. Net als voorheen telt de massa van de accu’s niet mee voor de motorrijtuigenbelasting, dat scheelt ongeveer 100 euro per jaar.

De hybridetechniek is verder verbeterd.

Samenvatting en conclusie

Ja, de Prius is wederom nog zuiniger geworden en de hybridetechniek werkt weer beter dan we al gewend waren. Maar belangrijker is misschien wel dat het ook een hoogwaardiger aanvoelende auto is geworden. Het interieur is beduidend fraaier afgewerkt en het onderstel verwerkt oneffenheden zoals het hoort: soepel en comfortabel.

De Toyota Prius komt wat extremer voor de dag dan we tot nu toe gewend waren. Dat verandert niets aan het concept, dat nog steeds staat als een huis: een ruime hatchback met techniek die je het niet alleen makkelijk maakt, maar zelfs aanspoort om zoveel mogelijk kilometers uit een liter brandstof te halen.