Highlights

  • standaard 4WD

  • diesels met 180 en 210 pk

  • grootste Ford-SUV in EU 

Dat SUV’s populair zijn is geen verrassing meer. Ford weet dat als geen ander en stoomde een grote SUV voor ons klaar. Met de Edge rondt het merk zijn Europese SUV-programma, nu bestaande uit EcoSport en Kuga, aan de bovenkant af. De Edge komt altijd met dikke diesels, vierwielaandrijving en een rijke standaarduitrusting. Rond München rijd ik de eerste meters met Fords nieuwste.

In de vorige alinea schrijf ik bewust dat de Edge voor ons is klaargestoomd, want in de V.S. kennen ze hem al een tijdje. Toch is het nieuws groot, want nooit eerder kon je bij ons een Ford van dit formaat kopen. Je kunt ‘m zien als concurrent van bijvoorbeeld de Hyundai Santa Fe, BMW X3 en Audi Q5. Dat zijn zeker niet de minsten, dus de lat ligt hoog. De geteste auto, die ook op de foto’s staat, is overigens een Titanium-uitvoering, die in Nederland niet geleverd wordt. Deze auto wijkt op details af van de Trend-versie, die hier wel in de prijslijst staat.

De brede lichtbalk is een opvallend ontwerpelement.

Bekijken

Qua uiterlijk onderscheidt de Ford Edge zich duidelijk van de bestaande modellen in dit segment. De vormgeving is strak en hoekig, maar het geheel oogt niet pompeus. Pas naast andere auto’s zie je hoe groot de Edge eigenlijk is. Opvallende details zijn de grote grille en de brede lichtbalk achterop.

Het dashboard is een feest der herkenning voor wie weleens in de nieuwste S-Max of Mondeo heeft gezeten. De vormgeving is modern, maar niet bijzonder verfijnd en dat geldt ook voor de afwerking van het geheel. Gelukkig zijn de bovenkant van het dashboard en de deurpanelen voorzien van prettig aanvoelende, zachte materialen.

Zitten

Ford heeft een echte SUV-zitpositie willen bereiken en daarin zijn ze goed geslaagd. Je zit hoog en kijkt ietwat neer op het dashboard. Toch zit je niet écht ‘op de bok’ en dat is wel zo prettig. De stoelen voldoen, al verlang je soms naar iets meer profiel aan de zijkanten. Neem je ’n Sport-uitvoering, dan zit je standaard op een combinatie van leer en microvezel. Dat zit heerlijk en houdt je perfect op je plek.

Achterin is de ruimte overweldigend. Als je hier je hoofd of benen niet kwijt kunt, dan moet je maar eens nadenken over het kopen van een stadsbus. Opvallend is de goede voetenruimte onder de voorstoelen, waar je je grote stappers gemakkelijk kwijt kunt. Grotere spullen te vervoeren? Gooi ze maar in de kofferbak, want die is met 602 liter ruim genoeg.

De Ford Edge is groot, maar oogt niet pompeus.

Op het gebied van dynamisch rijgedrag heeft Ford een naam hoog te houden. 

Bedienen

De bediening van de Edge herbergt weinig verrassingen. De basisfunctionaliteit en bediening is eenvoudig, zoals we van Ford gewend zijn. De multimedia en navigatie (standaard) bedien je via het 8 inch grote touchscreen, voorzien van Sync 2.0. Op korte termijn zal de Edge standaard voorzien worden van Sync 3.0, wat ik reeds heb kunnen testen (zie foto 27, 28 en 29). Het huidige systeem is slim opgezet met een in vier delen opgesplitst ‘home-scherm’, maar reageert af en toe langzaam op je commando’s. Sync 3.0 tilt de bediening echt naar een hoger plan.

Rijden

Op het gebied van dynamisch rijgedrag heeft Ford een naam hoog te houden. En dat blijkt ook hier, want het rijden is dé reden om een Edge boven zijn concurrenten te verkiezen. De vering en demping zijn strak, maar niet hard. De onderstelafstemming zorgt ook op minder goede of onverharde wegen voor een prettig comfort. In bochten helt de Edge weinig over, waardoor je er best lekker mee kunt ‘hoeken’. De vierwielaandrijving voorkomt niet dat de Edge, als je maar genoeg doordrukt, over zijn voorwielen weg glijdt. Hierdoor rijdt de Ford in de praktijk als een voorwielaangedreven auto.

De besturing is van zichzelf al aangenaam en geeft voldoende informatie door. Maar er is meer, want op de Edge Sport krijg je Adaptive Steering. Dit zorgt voor een directer stuurgedrag op lagere snelheden, waardoor de grote Edge ineens veel compacter aanvoelt. Ook standaard op de Sport is Active Noise Control, dat geluiden van buitenaf probeert tegen te gaan door tegengestelde geluidsgolven te produceren. In de praktijk hoor je het systeem af en toe een bromtoon voortbrengen. Of dit storendere geluiden tegengaat heb ik niet kunnen nagaan, het systeem is niet uitschakelbaar.

Vierwielaandrijving is standaard.

De 180 pk sterke TDCI-motor is van zichzelf ook al stil. Hij voelt krachtig aan, met name vanaf 2.000 tpm wil ‘ie lekker vlot vooruit. Hij draait op snelwegtempo een prettige 2.000 tpm. De handgeschakelde zesbak schakelt strak, maar ook een tikje hakerig. Ik reed ook kort met de twinturbo dieselmotor met 210 pk, die leverbaar is met automaat. De extra turbo merk je met name in de souplesse en samen met de meestentijds soepel en vlot schakelende Powershift-automaat is dit de fijnste aandrijflijn. Voor het maximale trekgewicht maakt de motorvariant en transmissie niets uit, dat bedraagt in alle gevallen 2.000 kg. Een prima waarde. Goed om te weten: gedurende de testritten lieten beide vermogensvarianten een verbruik van circa 1 op 12 aflezen. Eveneens een keurige waarde voor een auto van dit formaat.

Betalen

Met een vanafprijs van 56.165 euro heeft de Ford Edge een hoge vanafprijs, maar daar krijg je wel wat voor terug: 180 pk en een riante standaarduitrusting. Onder andere 19 inch lichtmetalen wielen, vierwielaandrijving, sleutelloos starten, rijstrookassistent en een verkeersbordenlezer zitten erop. Een must-have op iedere versie is de adaptieve led-verlichting (1.500 euro) ter vervanging van de standaard halogeenverlichting. Hiermee til je zowel de uitstraling als de veiligheid naar een hoger niveau.

Samenvatting en conclusie

De Ford Edge rijdt zoals je van een Ford verwacht, zeker indien voorzien van Adaptive Steering. De interieurruimte valt in positieve zin op en de dieselmotor is krachtig genoeg. De 210 pk-versie met automaat ontpopt zich als de prettigste aandrijflijn.

De Ford Edge zit een nichesegment van luxe middenklasse SUV’s met bijbehorende prijzen. Binnen dat randprogramma weet de Edge zich met zijn rijeigenschappen en uiterlijk het meest te onderscheiden. De liefhebber weet deze auto ongetwijfeld op waarde te schatten.