Highlights

  • nieuw familiegezicht

  • volwaardige automaat

  • nu 'echte' SUV 

De introductie van de Peugeot 2008, ruim 3 jaar geleden, heeft het Franse merk geen windeieren gelegd. Zoals gebruikelijk wordt het model na 3 jaar herzien, al is Peugeot behoorlijk rigoureus te werk gegaan. Zo is de gefacelifte 2008 vaandeldrager voor Peugeots nieuwe designtaal. Gelukkig blijft het niet bij kijken en vlieg ik naar Valencia voor een uitgebreide kennismaking.

Want er is meer: niet alleen de neus is anders, ook het aanbod van aandrijflijnen is herzien. Zo is de 110 pk sterke 1,2 liter turbomotor tegenwoordig verkrijgbaar met de EAT6 – een échte zestrapsautomaat waar de niet-schakelaar blij van wordt. Met de facelift zijn er enkele nieuwe exterieurkleuren beschikbaar gekomen, waaronder het bijzondere Emerald Crystal van de testauto. Ook is er een nieuwe topuitvoering beschikbaar, GT Line genaamd.

Met het nieuwe familiegezicht oogt de Peugeot 2008 rustiger en daardoor veel mooier dan voorheen

Bekijken

Als je naar de voorkant kijkt, dan kun je denken dat de Peugeot 2008 een volledig nieuwe auto is. Dankzij de hogere neus oogt 'ie veel stoerder dan voorheen. Precies wat het merk wilde bereiken, want Peugeot noemt 'm inmiddels een echte SUV. Daarvan mag je natuurlijk vinden wat je wilt. De grille is voorzien van verchroomde facetten en eveneens nieuw zijn de zwarte randen rond het koetswerk (vanaf uitrustingsniveau Allure). Naar mijn mening oogt de auto rustiger en daardoor veel mooier dan voorheen.

Vanbinnen is er niets wezenlijks veranderd. Er zijn een aantal nieuwe, uitvoeringsafhankelijke stiksels toegevoegd en er zijn nieuwe bekledingsstoffen. Verder blijft alles bij het oude. Je kijkt dus nog steeds naar een van de fraaist ontworpen en mooist afgewerkte interieurs in dit segment. Opvallend kenmerk blijft het compacte, ovalen stuurwiel met de daarboven geplaatste tellerbak: Peugeot noemt het fenomeen i-Cockpit.

Zitten

Instappen in de 2008 wekt ondanks de iets hogere instap geen SUV-gevoelens op. Je zit als in een normale personenauto en wordt mooi omsloten door de i-Cockpit. Hierbij moet je ’n wat afwijkende zitpositie innemen waarbij het stuur behoorlijk laag staat. Als het je op het lijf gesneden is, zoals mij, zit je perfect. Mensen met langere benen kunnen in de knoei komen, zodat het stuur wat hoger moet worden ingesteld. Daardoor zal de onderrand van de tellers wegvallen achter het stuurwiel.

Door de i-Cockpit heb je een wat afwijkende zitpositie met laag stuur

De stoelen kunnen zowel lekker laag als lekker hoog ingesteld worden en ondersteunen lijf en leden goed. Achterpassagiers zitten eveneens goed en beschikken over voldoende been- en hoofdruimte, zelfs met panoramadak. Reizigers ophalen van het vliegveld is dankzij de 410 liter bagageruimte met lage tildrempel geen bezwaar.

Bedienen

Het interieur is voorzien van nét voldoende knoppen om een prettige bediening mogelijk te maken. Een groot deel van de interieurfuncties wordt vanaf het tweede uitrustingsniveau ontsloten door het centrale aanraakscherm, de klimaatcontrole beschikt gelukkig nog over eigen knoppen. De software van het touchscreen is vernieuwd en werkt daardoor sneller en intuïtiever dan voorheen. De cruise control bevindt zich op een aparte satelliet achter het stuur. Je bedient 'm op de tast, maar hij doet precies wat je wilt.

Rijden

Het onderstel van de 2008 biedt een perfecte mix van comfort en sportiviteit, voor zover die laatste term in deze klasse relevant is. Hij strijkt oneffenheden – ook korte - mooi glad, helt in bochten niet overdreven en zal nooit gaan deinen. Eigenlijk doet ‘ie precies wat je van een dergelijke auto wilt.

Sportiever aangelegd? Dan levert Peugeot je graag de nieuwe GT Line met alle mogelijke luxe aan boord

De besturing past goed bij het onderstel. Het kleine stuurwiel geeft je commando’s aangenaam direct door aan de voorwielen zonder op snelheid nerveus te worden. De communicatie met de voorwielen is voor het type auto goed genoeg en dankzij de niet te lichte bekrachtiging voelt ‘bochten pakken’ toch natuurlijk aan. De rijgeluiden blijven prima op de achtergrond tot snelwegtempo, wanneer het windgeruis licht de kop op steekt. De rijeigenschappen samengevat in één woord? Dat moet gedegen zijn.

De testauto is voorzien van de nieuwe 1.2-liter driecilindermotor met 110 pk. Daarnaast is de testauto voorzien van EAT6-automaat: een volwaardige automatische transmissie die zijn werk doorgaans schokvrij doet. Heel af en toe ontstaat bij bergop accelereren twijfel en dan schakelt de EAT6 vrij bruusk terug. Het is iets waarmee je in ons vlakke land geen problemen zult ondervinden. Als geheel overtuigt de aandrijflijn met z’n souplesse en benut de automaat het motorkoppel onderin goed.

Doorhalen kan natuurlijk, maar levert vooral meer geluid uit het vooronder op. Na een flinke tocht door de Spaanse bergen laat de boordcomputer een vrij representatief verbruik van 1 op 13,2 aflezen.

Betalen

Peugeot heeft de prijzen van de gefacelifte 2008 nagenoeg gelijk gehouden. De instapprijs van 18.200 euro blijft gehandhaafd. Voor dat bedrag ontvang je de 1,2 liter benzinemotor (zonder turbo) met 82 pk en gerobotiseerde vijfversnellingsbak. Cruise control is altijd standaard, airconditioning niet. Voor 2.320 euro upgraden naar een niveau hoger, Active, is daarvoor aan te raden. Dan krijg je niet alleen airco, maar ook het centrale touchscreen. Voor de mooiste uitstraling kies je voor de Allure, die voorzien is van de zwarte strips rondom. Sportiever aangelegd? Dan levert Peugeot je graag de nieuwe GT Line met alle mogelijke luxe aan boord. Daarmee loopt de vanafprijs wel op naar 25.290 euro.

De rijeigenschappen in een woord samengevat: gedegen

Samenvatting en conclusie

Met de nieuwe 2008 laat Peugeot zien waar het merk de komende jaren naartoe vaart. De neus geeft de auto een stoerdere en tegelijkertijd rustiger uitstraling. Het onderstel is nog steeds overwegend comfortabel en doet zeer gedegen aan. De EAT6-automaat is goed nieuws voor wie een automaat verlangt, want de transmissie doet het werk eigenlijk altijd naar behoren.

Kocht je de Peugeot 2008 voorheen waarschijnlijk om z'n onderstelkwaliteit en mooie interieur, nu is ook het uiterlijk een gegronde reden. De overige kwaliteiten zijn behouden gebleven, waardoor de 2008 weleens succesvoller kan worden dan voorheen. Deze facelift is dus zeker geen geneuzel.