Highlights

  • eerste SUV van Seat

  • alleen turbomotoren

  • vanaf 25.900 euro

Hoe kun je een auto beter testen dan op een lange reis? Juist, daarom zei ik direct ‘ja’ op de vraag of ik de Seat Ateca-demo terug wil brengen naar z’n baasje in Barcelona. Tijdens de ruim 1.700 kilometers – ik rijd graag een beetje om – schrijf ik mijn bevindingen op om ze hier met je te delen. 

De Seat Ateca is een primeur: nooit eerder had het Spaanse merk een SUV in zijn gamma. Je kunt ‘m zien als geestelijk opvolger van de meer MPV-achtige Altea. De Ateca heeft altijd een turbomotor in het vooronder, met een cilinderinhoud van 1,0 of 1,4 liter voor de benzines en 2,0 liter voor de diesel. Voor de roadtrip nemen we de 1,4 liter EcoTSI met 150 pk en handbak mee.

Bekijken

Het basisontwerp van de Ateca is strak en in lijn met het bestaande Seat-gezicht. Met de verfijnde full-led verlichting kijkt het testexemplaar fel uit z’n ogen en ook aan de achterzijde is de ledverlichting beeldbepalend. De skidplates in aluminiumlook onderstrepen het stoere karakter en de 18 inch grote wielen maken het plaatje af.

Vanbinnen herkent de Seat-fan direct het dashboard van de Leon. En dus ziet het er goed uit en is het afgewerkt met mooie materialen. De Xcellence-uitvoering biedt standaard bijzonder fraaie, deels bruine alcantara stoelbekleding en bruin-metallic dashboardinleg. De chromen afwerkingslijsten zijn weliswaar mooi, de schittering ervan onder de (Spaanse) zon is soms vervelend.

Iedereen vindt hier z'n weg.

Zitten

De alcantara stoelen zien er niet alleen aantrekkelijk uit, ze zitten bovendien erg prettig - ook op de lange rit door Frankrijk. Ze kunnen bovendien opvallend laag of mooi hoog worden ingesteld: voor elk wat wils. Ook het stuurwiel is riant verstelbaar. Kortom: iedereen vindt z’n weg achter het stuur.

Achterin is de ruimte voor inzittenden eveneens goed te noemen. De hoofdruimte is netjes, de beenruimte zelfs nog meer dan dat. Ook kunnen passagiers hun voeten goed kwijt onder de voorstoelen, wat voor meer bewegingsruimte zorgt. De riante kofferbakinhoud van 510 liter (485 liter voor vierwielaangedreven versies) kan door de achterbank in twee (ongelijke) delen omlaag te klappen worden uitgebreid tot 1.604 liter, maar de vloer is ongelijk wat het laden minder makkelijk maakt. Wat tot slot opvalt: de maximale kogeldruk bedraagt maar liefst 88 kilo. Kom maar door met die (elektrische) fietsen.

Bedienen

Het zal niemand verbazen dat de ergonomie van de Ateca in de basis uitmuntend is. Van de stuurbediening tot de adaptieve cruise control-hendel, het doet doorwrocht aan en voelt al snel vertrouwd. Zoek je een manier om de dashboardverlichting te dimmen of de het verbruik van de boordcomputer te resetten, dan moet je diep de menu’s in. Daarmee heeft de Ateca dezelfde ergonomie (en bijbehorende schoonheidsfoutjes) als de nieuwste modellen van de Volkswagen Groep, waar Seat deel van uitmaakt.

Rijden

Wil je een SUV die rijdt als ’n hatchback, dan ben je bij de Seat Ateca aan het juiste adres. Zowel de vering als de demping is vrij stevig, waardoor zowel overhellen als nadeinen effectief worden tegengegaan. Dat heeft als keerzijde dat korte oneffenheden behoorlijk stevig worden doorgegeven aan de inzittenden. Alles anders dan dat wordt prima gepareerd en maakt de Ateca alsnog overwegend comfortabel, ook wat rijgeluiden betreft. Sterker nog, de Seat-SUV is aangenaam stil.

De led-verlichting aan de achterkant is beeldbepalend.

Wil je een SUV die rijdt als ’n hatchback, dan ben je bij de Seat Ateca aan het juiste adres. 

Het stuurgedrag is goed in lijn met de onderstelcapaciteiten. Zonder direct sportief aan te voelen merk je goed wat er onder de voorwielen gebeurt. Ik rondde de bochtige bergwegen dan ook lekker vlot en met een volledig gevoel van controle af. Goed voor mekaar, dus.

Wat ook helpt bij een vlotte vakantierit is de 1,4-liter turbomotor onder de kap. Deze sterkst leverbare benzinemotor met 150 pk vermogen en 250 Nm koppel weet wel raad met de Ateca. Het relatief lage wagengewicht van 1.259 kg maakt het de motor daarbij alleen maar gemakkelijker. Vanaf zo’n 70 km/u kun je alles in de zesde versnelling doen: de trekkracht is ruimschoots voldoende, ook voor tussenacceleraties op de snelweg.

De handgeschakelde zesbak toont zich daarbij soepel en laat zich met voldoende gevoel koppelen en schakelen. Wegrijden op een helling wordt vergemakkelijkt door de aanwezigheid van een hill-hold-systeem.  Tip: rijd je in de bergen, zet dan de rijmodus op ‘Normal’ of ‘Sport’. In de ‘Eco’-modus worden koppel en vermogen beperkt totdat je door een soort weerstand in het gaspedaal trapt.

Om de vakantievreugde compleet te maken is onze auto voorzien van het 900 euro kostende Upgrade Technology 2-pakket. Dat omvat een actieve rijbaanassistent, dodehoekwaarschuwing en een fijne adaptieve cruise control. Bij sommige auto’s functioneren dit soort systemen nog wel eens beperkt tot zelfs hinderlijk, zo niet bij de Ateca. Zonder bruuske ingrepen rolt de auto op voorliggers af en versnelt netjes bij een tikje aan de richtingaanwijzer. Het beste: na het schakelen hoef je de actieve cruise control niet opnieuw te activeren. Ideaal, mocht je toch even terug willen naar ‘5’. Met een gemiddeld verbruik van 1 op 12,5 hoeft de Ateca zich niet te schamen, al kan het op Neerlands vlakke wegen eenvoudig een stuk zuiniger. De cilinderuitschakeling – je merkt er niets van – helpt je daarbij.

De led-koplampen zijn onderdeel van de Xcellence-uitvoering.

Betalen

Met een vanafprijs van 25.900 euro schaart de Seat Ateca Reference met 115 pk benzinemotor zich keurig tussen de concurrenten. De standaarduitrusting is netjes, met onder meer lichtmetalen wielen (16 inch), airco en een touchscreen-multimediasysteem. Voor 2.300 euro méér heb je de Style: onder meer een maat grotere wielen, climate control en parkeersensoren achter zijn dan standaard. Topmodel Xcellence, als op de foto’s, voegt daar onder meer mooie sportstoelen, full-led koplampen, navigatie en sleutelloos openen en -starten aan toe. De vanafprijs van al dat moois loopt dan wel op naar 31.800 euro. Vierwielaandrijving is leverbaar, maar alleen op de diesels in Xcellence-trim. De vanafprijs bedraagt dan 40.600 euro.

Samenvatting en conclusie

Van zijn eerste SUV heeft Seat gelijk iets goeds in elkaar gezet, dat heeft de Ateca tijdens deze roadtrip zeker bewezen. De grote Seat is ruim, stil, voldoende comfortabel en uit te rusten met vele zaken die het leven vergemakkelijken.

Kortom: Seat doet het direct goed en biedt met de Ateca een serieuze toevoeging in deze klasse. Een goed product voor een nette prijs en een fijne reisauto. Voor een ontspannen trip naar z’n thuisland, bijvoorbeeld. Hola, Ateca!