Highlights

  • luxe werkpaard

  • mag 3.500 kg trekken

  • pittige, zuinige diesel

Pick-up trucks een Amerikaans fenomeen? Welnee, ook hier in Nederland houden we er wel van maar dan wel een maatje kleiner dan in de V.S. Nissan doet al jaren goede zaken met de Navara en die is nu in het nieuw gestoken. Ik test de pick-up in zijn meest luxueuze uitvoering.

Zijn naam ontleent de Nissan pick-up van de Spaanse regio Navarra - met dubbel R. Toevallig wordt de Navara ook in Spanje gebouwd, in Barcelona om precies te zijn. Het vorige model kennen we allemaal als het werkpaard van Rijkswaterstaat en nu is er dus deze nieuwe Navara, met uiteraard een gewijzigd uiterlijk maar ook een verse dieselmotor.

Bekijken

Nissan heeft de vrij strakke, vierkante uitstraling van de vorige Navara ingeruild voor een rondere vormtaal. Daar wordt de Navara niet ‘liever’ van, want hij komt nog steeds stoer voor de dag - zeker met deze 18 inch wielen en led-koplampen (beide standaard op deze Tekna-uitvoering) . De kleur Savannah Yellow doet ook veel voor de uitstraling, en zo zijn er nog wel wat mooie lakken te krijgen die het model wat chiquer maken. Met standaard ‘koelkastwit’ oogt de Navara wel heel massief.

Zitten

De stoelen zien er leuk uit, maar schieten zeker voor iemand van Hollandse lengte letterlijk wat tekort. Ook drukt het bovenste gedeelte van de leuning je schouderbladen. De ruimte achter de stoelen van deze King Cab is goed bereikbaar via de tegenovergesteld openende achterportieren. Nissan levert optioneel de Double Cab met volwaardige achterportieren en een achterbank.

De laadbak is 1,75 meter lang.

De laadbak is 1,75 meter lang en 1,56 meter breed, bij een laadvermogen van 1.050 kg; daar kan dus wel het nodige in. Om de boel vast te zetten heeft Nissan twee rails aan de zijkanten van de bak gemonteerd waar je meerdere sjorogen en spanbanden aan vast kunt maken, C-channel noemt Nissan dat. Alleen instapuitvoering Visia heeft die rails niet, maar wel vier vaste sjorogen.

Bedienen

Kijk, zo hoort het in een bedrijfsauto: grote knoppen op het dashboard. Je kunt bij wijze van spreken je werkhandschoenen aanhouden en nog met goed fatsoen je kachel hoger zetten. Er is behoorlijk wat plek om spullen op te bergen, al dan niet uit het zicht (afsluitbare bakjes te over). Ruziemaken over wiens telefoon er aan de oplader mag is ook niet nodig: er zijn in de cabine drie (!) 12V-aansluitingen aanwezig, waarvan twee verstopt in een bergvakje.

Standaard op de Tekna is Nissans Connect-navigatiesysteem. De graphics kunnen beter, maar het systeem is wel lekker overzichtelijk en compleet. Er is bovendien een app verkrijgbaar om je Facebook-tijdlijn en wat al niet al binnen te halen. Simpelweg handsfree bellen gaat gewoon prima via Bluetooth. Ideaal is het ‘vogelperspectief’ in combinatie met de achteruitrijcamera, handig als je dit ‘bakbeest’ ergens in wilt parkeren!

Rijden

Vooropgesteld: de Navara is een bedrijfsauto. Dat betekent dat je ten opzichte van bijvoorbeeld een Nissan X-Trail logischerwijs wat aan comfort inlevert. De Navara rijdt het beste als er wat massa in zijn laadbak ligt, zonder lading stuitert hij een beetje op zijn oerdegelijke bladveren. Als je meer personenautocomfort wenst dan kan je het beste kiezen voor de Double Cab, die heeft achter een vijflink wielophanging met schroefveren. Het geluidsniveau is oké, maar je zult de dieselmotor altijd horen. Elke Navara is een 4x4. Met een draaiknop kies je voor achterwielaandrijving of vierwielaandrijving en dan is er nog een stand met lage gearing, voor als het echt steil wordt. Je kunt verder nog het differentieel vastzetten voor in moeilijke terreinomstandigheden.

De kleur Savannah Yellow doet veel voor de uitstraling van de Navara.

Door de grote knoppen op het dashboard kun je bij wijze van spreken je werkhandschoenen aanhouden en nog met goed fatsoen je kachel hoger zetten.

De dieselmotor is er eentje van het goede soort: altijd trekkracht, pittig als het moet en met 100 km/u ‘op de cruise control’ ga je zo richting een verbruik van 6,0 l/100 km (1 op 16,6). Het uiteindelijk testgemiddelde kwam uit op 7,5 l/100 km (1 op 13,3). In de uitvoering met dubbele cabine kun je de 2.3 dCi ook met dubbele turbo krijgen, maar de 163 pk van deze ‘solo-turbo’ laat niks te wensen over. Schakelen gaat zoals in een klein vrachtwagentje met een grote schuddende pook met lange slagen. Je zou bijna denken dat Nissan het expres doet: een grove versnellingsbak voor ‘de echte man’ om het plaatje compleet te maken.

Betalen

Voor 29.220 euro is de duurste Navara King Cab van jou. Exclusief btw en bpm uiteraard, want een bedrijfsauto, mits je hem als zodanig inzet natuurlijk. Als je dat niet doet, dan betaal je ruim 48.000 euro. In deze Tekna ontbreekt het je aan niets; zelfs volledige led-koplampen zijn standaard! Het tweede uitrustingsniveau Acenta van 25.540 euro is echter ook al voorzien van een airco, cruise control en airbags in alle hoeken en gaten en is puur bedrijfsmatig gezien misschien wel de betere keus.

Een King Cab is altijd tweepersoons. De versie met dubbele cabine voldoet standaard niet aan de Nederlandse grijskentekenwet, maar je kunt de laadback laten verlengen bij specialist Veth in Duiven om alsnog te profiteren van de belastingvoordelen. Die optie kost 5.800 euro.

De Tekna-uitvoering biedt een luxe aankleding.

Samenvatting en conclusie

Een fijne pick-up, deze Navara. Het genot komt vooral van de prettige dieselmotor en de luxe aankleding van de Tekna-uitvoering. Voor zijn geld is hij behoorlijk compleet. Met zijn hoge laadvermogen, hoge trekgewicht en inschakelbare vierwielaandrijving  met sperdifferentieel is hij nog eens flexibel inzetbaar ook.

Nissan behoudt het goede van de vorige Navara en voegt er een extra dimensie aan toe: ten opzichte van je personenauto mis je eigenlijk geen luxe. Het comfort is soms spartaans zoals je bij een bedrijfswagen verwacht, maar dat hoeft niet. De (niet-geteste) Double Cab heeft namelijk personenauto-wielophanging, waarmee de Navara waarschijnlijk een hele andere kant laat zien. Welke versie je ook kiest, als geheel deugt deze pick-up. Een fijn werkpaard.