Highlights

  • opvolger S80

  • maatje groter, 4,96 meter! 

  • 190 tot 320 pk

Volvo heeft de naam dat niet alleen zijn auto's, maar ook de modellen langer dan gemiddeld meegaan. Kijk eens naar de uitgaande S80, die maar liefst 10 jaar succesvol heeft meegedraaid. Doordat de concurrentie in de tussentijd niet stil zit, stijgen de verwachtingen voor een opvolger welhaast exponentieel. De eerste stap was goed: bij de presentatie van de S90 waren de oh's en ah's niet van de lucht. Kan deze S90 hetzelfde bereiken als de Sontbrug die Zweden en Denemarken verbindt, het verkleinen van tijd en afstand tussen Zweden en de Duitsers?

Want laten we wel wezen, de concurrentie van de Volvo S90 is met name Duits en erg sterk. Daarom speelt de S90 het spel anders dan de S80 en zet op alle vlakken hoger in. Met uitzondering van één belangrijk element: z’n basisprijs.

Bekijken

Met het woord 'imposant' heb ik dit onderdeel eigenlijk wel beschreven. Met 4,96 meter lengte overtreft de S90 al zijn klasgenoten en daar blijft het niet bij. De strakke vormtaal en hoge raamlijn maken de auto optisch nog pompeuzer en dragen bij aan een welhaast klasse-overstijgende uitstraling. De achterkant is het meest spraakmakend en als je 't mij vraagt is dit het gaafste deel van het ontwerp.

Ook de interieurarchitect heeft ingezet op het maximale, met een ontwerp dat minstens zo indrukwekkend is als dat van het exterieur. Het hoge dashboard is, zeker in de gereden Inscription-versie, fantastisch afgewerkt en rijkelijk van leder met contrasterende stiksels voorzien. Eyecatcher is het in pianolak gevatte, staande aanraakscherm.

Zweeds comfort in de Volvo S90.

Zitten

Volvo-stoelen zijn traditioneel goed, dat is een gegeven. De exemplaren in de testauto zijn daar bovenop nog uitgebreider verstelbaar, met stoelwangen die je losser of vaster kunt zetten. Door de hoge raamlijn en het dito dashboard zit je lekker 'geborgen'. Achterin is de ruimte in orde, al neemt de aflopende daklijn net iets meer hoofdruimte weg dan je zou willen. De beenruimte is op zichzelf royaal, maar meer voetenruimte onder de voorstoelen zou prettig zijn.

Voor bagage heeft Volvo precies 500 liter beschikbaar, enkele tientallen liters minder dan z’n concurrenten bieden. De kofferbak is prima te beladen. Als je handen vol zijn, dan kun je de klep ook met een voetbeweging openen. Wel even in het boekje kijken waar dat precies moet, maar als je het eenmaal door hebt dan werkt het feilloos.

Bedienen

Volvo koos ervoor het grootste deel van de bediening via het grote aanraakscherm te laten verlopen. Een prima keuze, want het werkt snel en soepel. Helaas zijn een aantal belangrijke functies – zoals het deactiveren van de adaptieve cruise control – onzichtbaar totdat je naar beneden scrollt. Omdat een 'joystick' bij het touchscreen ontbreekt zit het snel vol vette vingers, maar Volvo levert er gelukkig een poetsdoekje bij. De spraakbediening zeer goed, waardoor je navigatiebestemmingen in principe niet meer hoeft in te typen.

Rijden

Het mag geen verrassing heten dat de S90 comfortabel moest zijn. En zo geschiedde. De S90 is, zeker met de luchtgeveerde achteras van de testauto, een zeer ontspannende reisgenoot. Zelfs in de dynamische stand deint de achterkant licht na een verkeersdrempel en in bochten helt de koets best over. Dat doet overigens geen afbreuk aan de wegligging, want die is uitstekend. De S90 heeft erg veel grip, laat zich niet van de wijs brengen en kent eigenlijk geen onderstuur. Met ‘Pilot Assist’ blijft de auto automatisch op afstand van de voorganger en binnen de rijbaan. Hoewel de veiligheid van de S90 buiten kijf staat, zijn er beter werkende rijhulpsystemen op de markt.

De achterkant is het meest spraakmakende deel van het ontwerp.

Het mag geen verrassing heten dat de S90 comfortabel moest zijn. En zo geschiedde.

Mocht je na bovenstaande alinea denken dat je met de S90 sportief kunt rijden: ja, dat is mogelijk. Het zal voor jou al bestuurder alleen nooit zo aanvoelen. De besturing is, ongeacht de ingestelde rijstand, altijd comfortabel. De S90 filtert alle informatie weg zodat de besturing nooit nerveus wordt, ondanks de wat vreemde weerstand rond de middenstand. De S90 blinkt uit op de lange afstand, waar je profiteert van z'n comfort en rust aan boord. Eigenlijk hoor je enkel de 255 mm brede banden en pas op snelheden boven de 180 km/u wordt het windgeruis iets prominenter. De S90 voelt vertrouwd aan op de Autobahn en stoot desgewenst door naar 244 km/u, dat is zelfs iets sneller dan de fabrieksopgave.

Dat de 235 pk en 480 Nm sterke, viercilinder D5-motor is op constante snelheden mooi stil. Al vanaf een laag toerental is de acceleratie fors en drukt de D5 je prettig in je stoel. De achttrapsautomaat schakelt soepel naar de volgende versnelling, waarna het feest van trekkracht zich herhaalt. De automaat doet vrijwel altijd onvoelbaar zijn werk en schakelt indien nodig zelfs in één stap meerdere versnellingen terug om de power te leveren die je nodig hebt. Keurig.

De sterkste D5-dieselmotor is altijd gekoppeld aan vierwielaandrijving en dat is prettig voor de tractie. De S90 sprint zonder drama van 0 naar 100 km/u in 7,6 seconden. Het AWD-systeem levert wel een meerverbruik op, al hoeft de S90 zich voor een testverbruik van 1 op 13 niet te schamen. In de dagelijkse rijpraktijk zal het gemiddelde verbruik rond de 1 op 14,5 bedragen.

Een digitaal instrumentenpaneel is standaard.

Betalen

Als de aansluiting met Duitsland op één vlak goed gelukt is, dan is dat wel met de omvang van de prijs- en optielijst. De mogelijkheden zijn schier eindeloos, maar eigenlijk hoef niet veel aan te vinken. Standaard is de S90 al riant uitgerust met onder meer adaptieve cruise control met Pilot Assist, een digitaal instrumentenpaneel en navigatie. De D5 is leverbaar vanaf 64.495 euro, de testauto kost als Inscription met de ‘nodige’ opties 91.600 euro. De leaseprijzen van de Volvo S90 zijn zo goed als gelijk aan die van z’n concurrenten.

Samenvatting en conclusie

De S90 is misschien wel de beste auto die Zweden ooit heeft voortgebracht. Een grote Volvo die er geweldig uitziet, genoeg ruimte biedt en comfortabel rijdt. Ook qua optiemogelijkheden kan Volvo’s nieuwe topmodel tot op grote hoogte mee met de Duitse concurrenten. Een lagere prijs en een omvangrijke standaarduitrusting doen de rest.

Kortom, met de S90 presteert Volvo hetzelfde als Zweden en Denemarken met de Sontbrug. Met de S90 ligt Zweden dichter bij Duitsland dan ooit tevoren.