Highlights

  • kleine broer F-Pace

  • opvallend design

  • negentraps automaat

Omdat de wereld om SUV’s vraagt, maakt Jaguar die. 2 jaar geleden maakten we kennis met de grote F-Pace en nu stuurt Jaguar de E-Pace de weg op. Een maatje kleiner, iets goedkoper en misschien wel nóg opvallender. Een SUV, maar dan anders. Het is ten slotte een Jaguar en die moet altijd een beetje boven de middenmoot uitstijgen. Lukt dat ook op andere gebieden?

Excellent? Extravagant? Elektrisch? Ergonomisch? Waar staat toch die E van E-Pace voor? In ieder geval niet voor elektrisch, want daarvoor heeft Jaguar binnenkort de I-Pace. Daarover later dit jaar meer, nu staat de E-Pace in de schijnwerpers.

Bekijken

Hoog, stoer en opvallend: zo kun je de nieuwe E-Pace het best omschrijven. De forse neus met enorme grille, de sexy heupen, de aflopende daklijn en de smalle achterlichten zijn opvallende kenmerken. Mooi? Dat moet je zelf maar uitmaken. In ieder geval komt er wel wat aanrijden en trek je heel wat meer bekijks dan met een Audi Q3, om maar eens een concurrent te noemen.

Het breed opgezette dashboard geeft je het gevoel dat je in een grotere auto zit dan de E-Pace daadwerkelijk is. De First Edition-uitvoering is afgewerkt met leer en andere mooie materialen, waarmee de E-Pace je een speciaal gevoel geeft. Dat de middenconsole is gemaakt van goedkopere kunststoffen is noemenswaardig maar niet onoverkomelijk. Mooi zijn de aircoknoppen met geïntegreerde displays.

Zitten

Je zit in de E-Pace lekker hoog op grote stoelen.

Je hebt in de E-Pace het ‘grote-auto-gevoel’ doordat je erg hoog zit. De stoelen zijn breed en een beetje hard, een goede rijhouding is eenvoudig in te stellen. Op de achterbank vind je blije gezichten, want de ruimte is daar gewoon goed. De aflopende daklijn is geen belemmering voor de hoofdruimte. Bovendien zijn er diverse aansluiting om tablet, telefoon en spelcomputer van stroom te voorzien. Helemaal achterin is er 577 liter ruimte beschikbaar, meer dan genoeg voor een weekje vakantie.

Bedienen

De belangrijkste functies zijn eenvoudig te vinden maar sommige instellingen zitten een beetje verstopt in het infomediasysteem. Niet zo vreemd, want er zijn zóveel mogelijkheden dat je wel even bezig bent om alle instellingen te verkennen. Sommige functies, zoals de stoelverwarming, kun je zelfs op meerdere plaatsen instellen. De mooie lay-out van het scherm is fijn, dat het soms wat traag werkt iets minder.

De testauto is uitgerust met enkele rijhulpjes. De dodehoeksensor werkt goed, de botswaarschuwing gaat te vaak en te vroeg af en de adaptieve cruise control werkt naar behoren. Die laatste kun je ook als gewone cruise control gebruiken, zonder dat het systeem automatisch afstand houdt. Wel zo prettig af en toe.

De E-Pace valt op tussen de andere SUV's in zijn segment.

Van een SUV verwacht je comfortabele rij-eigenschappen, van een Jaguar sportieve.

Rijden

De geteste E-Pace heeft een 180 pk sterke 2.0 dieselmotor. De aard van het beestje ontgaat je niet, maar op constante snelheid verdwijnt het dieselgeluid naar de achtergrond. De 180 pk’s zijn voldoende maar vergeet niet dat de E-Pace bijna 1.850 kilogram weegt. Dat is zo’n 120 kilo meer dan de grotere F-Pace, die in tegenstelling tot zijn broertje een aluminium structuur heeft. Als je wat meer snelheidsbeleving wil, dan is de 240 pk sterke variant van deze motor aan te raden. De viercilinder diesel is gekoppeld aan een negentraps automaat, die bij rustig rijden veel comfort biedt. Houd je iets meer van doorrijden, dan biedt de sportstand uitkomst. In beide gevallen wil het nog wel eens voorkomen dat de automaat op een ongelukkig moment schakelt. En het testverbruik? Dat is 7,9 l/100 km (1 op 12,6).

Van een SUV verwacht je comfortabele rij-eigenschappen, van een Jaguar sportieve. De E-Pace biedt van alles wat. De vering is hard en dat wordt versterkt door de enorme wielen onder de testauto. In bochten helt de auto behoorlijk over, dat zie je wel vaker bij SUV’s en is deels te wijten aan het hoge gewicht. De besturing is erg fijn, lekker zwaar en in de sportstand nog iets zwaarder. Dat geeft een vertrouwenwekkend gevoel, ook op hogere snelheden. Stuurbewegingen worden redelijk precies opgevolgd, maar de E-Pace nodigt niet direct uit om een mooi slingerweggetje aan te vallen. Hij kan het wel, maar hij vindt het gewoon niet écht leuk. Je kunt dus het beste rustig van A naar B gaan en genieten van de aandacht onderweg.

Betalen

De testauto is voorzien van een negentraps automaat.

De E-Pace zoals op de foto’s kost 83.340 euro. Voor dat bedrag heb je zo’n beetje alle beschikbare opties, een automaat en vierwielaandrijving. De vanafprijs, voor de handgeschakelde 150 pk sterke 2.0 dieseluitvoering, bedraagt 48.800 euro. Er zijn ook benzineversies beschikbaar, vanaf 63.370 euro. Dan heb je wel meteen 250 pk, een automaat en vierwielaandrijving. De belangrijkste concurrenten zijn de Audi Q3, BMW X1 en X2 en de Mercedes-Benz GLA, maar eigenlijk positioneert Jaguar de E-Pace net wat hoger. Het ontbreken van goedkope instapmotoren onderstreept dat.

Samenvatting en conclusie

Na een aantal dagen rijden maak ik de balans op. Het indrukwekkende voorkomen is zonder meer het sterkste punt van de E-Pace. Elke concurrent verbleekt naast de Jaguar, zoals het hoort. Want een Jaguar staat nu eenmaal een beetje snobistisch boven de rest. Het luxe en ruime interieur en de fijne besturing zijn ook belangrijke pluspunten. Het hoge gewicht zorgt ervoor dat de rij-eigenschappen niet zo sportief zijn als je van een Jaguar zou verwachten, maar daar koop je misschien ook geen SUV voor.

Maar waar staat nu de E voor? Als ik een woord zou moeten kiezen dan is het: extravagant. De E-Pace is een beetje eigenwijs, groot, onderscheidend, uitbundig en moeilijk te positioneren. De vraag is: ben jij extravagant genoeg om voor de E-Pace te kiezen?