Misbruik voorkennis?

Column 7 november 2006 Tekst:

Je kunt er de klok op gelijk zetten (als je dat zou willen): met een zware plof belanden begin november ieder jaar weer de autojaarboeken op mijn bureau en op de bureaus van mijn collega’s. Met een tussenpoos van steeds één dag arriveerden afgelopen week: het ‘Autovisie Jaarboek 2007’ (500 pagina’s, prijs 15,95 euro en met een Ford Shelby GT500 op het omslag); het ‘Carros Autojaarboek’ (450 pagina’s, 14,00 euro en met een fraai uitgelichte Range Rover op de cover) en het boek ‘Autotest 2007’ van de Autokampioen (596 pagina’s, prijs 16,50 euro, met een spierwitte Mercedes-Benz CL als blikvanger op de omslag). Het wachten is nu nog op de gebruikelijke nummer vier, het op pocketformaat verschijnende boekwerk ‘Alle Auto’s’.

Ideale cadeaus
De logica achter het uitbrengen van al deze autojaarboeken in deze tijd van het jaar is tweeledig: ten eerste zijn net de belangrijkste autobeurzen van het najaar achter de rug: het ene jaar Frankfurt; het andere jaar Parijs. Dus is het hoog tijd voor de redacties van de autojaarboeken om alle primeurs en het overige nieuws van die autoshows te bundelen en samen te voegen met het gebruikelijke catalogusdeel van die boeken. Ten tweede zijn het voor de echte autoliefhebbers natuurlijk leuke en informatie geschenken om cadeau te krijgen voor Sinterklaas of voor onder de kerstboom.

Bronzen stemgeluid
Aan het schrijven van een uitgebreide recensie over deze autojaarboeken ben ik nog niet toe gekomen. Die houdt u nog te goed en kunt u over enkele dagen op de site van Autokopen.nl aantreffen. Hier wil ik vandaag even een oude anekdote oprakelen, waaraan ik steeds weer moet denken als ik de nieuwe autojaarboeken doorblader.

Zo’n 25 jaar geleden bestonden er in de autojournalistiek veel meer dan tegenwoordig rangen en standen. De helaas in februari 2002 overleden Fred van der Vlugt was als oprichter van Autovisie, als ‘uitvinder’ van de Europese ’Auto van het Jaar’ verkiezing en als jarenlange presentator van het tv-programma ‘Wereld op Wielen’, samen met onder meer hoofdredacteur Ido Izaaks van de Autokampioen, hoofdredacteur Nico de Jong van Autovisie en autoredacteur Paul Krol van het Algemeen Dagblad, voor de aanstormende generatie (waartoe ik ook behoorde) iemand van een hogere orde. Bij Fred van der Vlugt werd dit nog ’ns extra benadrukt door zijn aristocratische uitstraling en zijn bronzen stemgeluid. Hij was een man van groot gezag in de autojournalistiek.
Bij zijn bureau, dat ook naar de naam ’Wereld op Wielen’ luisterde (tegenwoordig actief onder de naam Readershouse/Hearst), bracht hij ook steeds in deze tijd van het jaar een autojaarboek uit.

Goed gegokt?
Als oprichter en jarenlange secretaris-generaal van de jury van de ‘Auto van het Jaar’-verkiezing had Fred natuurlijk altijd vroegtijdig inzicht in het stemgedrag van de juryleden. Mij viel het na een paar jaar op dat op het omslag van het autojaarboek van Wereld op Wielen, dat altijd begin november verscheen, steeds het automodel stond afgebeeld dat het jaar daarop ‘Auto van het Jaar’ zou blijken te zijn, terwijl de officiële uitslag van de verkiezing destijds pas in de laatste week van het jaar bekend werd gemaakt.

In mijn recensie over dat autojaarboek voor een bepaald jaar schreef ik dan ook dat Van der Vlugt in de voorgaande jaren steeds de aankomende ‘Auto van het Jaar’ op de cover had staan en dat ik dus vast concludeerde dat de auto die nu op het omslag prijkte volgend jaar waarschijnlijk die prestigieuze titel zou krijgen. Een kwestie van logisch denkwerk.

Een ‘aardige’ collega las mijn recensie, knipte het stukje uit en gaf het aan Van der Vlugt met de mededeling dat de schrijver van dat stukje (ik dus) de geachte juryvoorzitter min of meer van misbruik van voorkennis betichtte. Wat niet zo was, want Van der Vlugt kon natuurlijk ook steeds gewoon goed hebben gegokt. Fred las het stukje, kwam naar me toe en zei met een knipoog dat hij het een prima recensie vond, waarvoor hij me tevens hartelijk bedankte. Discussie gesloten…

Tip: Altijd het laatste autonieuws, tips en nieuwe columns via e-mail?
Aanmelden

Reacties: bekijk reacties reageer zelf Tags: auto autokopen

Over Willem van den Elskamp

Willem van den Elskamp is autojournalist sinds 1975. Hij begon als autoredacteur van huis-aan-huisbladen en dagbladen. Was ooit ‘de koning der huis-aan-huis bladen', ging er destijds prat op dat er geen brievenbus in Nederland was, die nooit een stukje tekst van hem had langs zien komen. Willem verzorgde jarenlang de autorubrieken in Aktueel en Penthouse en leverde bijdragen aan bladen als Autovisie, AutoWeek, AutoPress, De Onschatbare Klassieker en talrijke sponsored magazines. Hij zit tegenwoordig regelmatig in de studio van Transportradio om te praten over auto's, verkeer en aanverwante onderwerpen.

Reageer