Mijn Autokopen.nl

Mercedes-Benz Silver Arrows 1934-1939 [Update]

Zelden in Nederland te zien

Evenement Let op: dit evenement heeft al plaatsgevonden

Mercedes-Benz W 125

Iedere Formule 1-liefhebber weet wat er bedoeld wordt met 'Silberpfeile' of 'Silver Arrow'. Maar waar komt die term vandaan? Het Louwman Museum exposeert vijf Mercedes-Benz GP-raceauto's uit de jaren 1934 tot 1939 om het verhaal achter de zilverpijl bloot te leggen.

Voor de tentoonstelling Mercedes-Benz Silver Arrows 1934-1939 zijn vijf topstukken van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart uitgeleend aan het Louwman Museum in Den Haag. Dit biedt een exclusieve mogelijkheid om de klassieke raceauto's in Nederland te bekijken. 

In de jaren van 1934 tot 1939 waren de in zilverkleur gespoten Grand Prix-racers van Mercedes-Benz bijna onverslaanbaar. De Duitse pers gaf de snelle wagens daarom de naam 'Silberpfeile', ofwel 'zilveren pijl'. Vier van deze auto's zijn nu op de expositie in Den Haag te zien: de Mercedes W25, W125, W165 en W154. Van de W25 is tevens een opengewerkt chassis te zien, met de 12-cilindermotor zichtbaar. Daarnaast wordt de gestroomlijnde carrosserie getoond.

Over de tentoongestelde Silberpfeile

De eerste zilverpijl waarmee Mercedes-Benz (toen nog Daimler-Benz) succes behaalde was de W25. Coureur Rudolf Caracciola haalde het goud van het European Championship ermee binnen in 1935. Hoewel de auto nog enkele jaren in gebruik bleef werd voor de 1937 Grand Prix de W125 ontworpen. Die had een 8-in-lijn motor met een inhoud van 5.663 cc plus een compressor, waarmee 595 pk kon worden geleverd. Hoe krachtig dat voor die tijd was blijkt wel uit het feit dat pas halverwege de jaren '60 andere auto's - Amerikaanse CanAm-racers met V8-motoren - een dergelijk vermogen haalden. 

Deze Silver Arrow behaalde snelheden tot ruim boven de 300 km/u. Tijdens het European Championship van 1937 werden dan ook de eerste vier posities bezet door W125-coureurs. Natuurlijk werd ook de GP in dat jaar ermee gewonnen, met Rudolf Caracciola aan het stuur. Dit herhaalde de coureur nog eens in 1938 en '39 in de Mercedes-Benz W154. Die nieuwe Silberpfeile voldeed aan de nieuwe regels waarbij de supercharged motor maximaal 3.000 cc inhoud mocht hebben. De Mercedes W165 is een beetje buitenbeentje. Nadat de coureurs Hermann Lang en Caracciola de GP van Tripoli hadden gewonnen, mocht de auto niet meer worden doorgevoerd van de Zwitserse douane. Het bleef dus bij één race.   

Update

De tentoonstelling is verlengd tot en met 3 februari. 

Wanneer:
11 september 2012 tot en met 3 februari 2013
Openingstijden:
dinsdag t/m zondag van 10.00 tot 17.00 uur
Plaats:
Louwman Museum
Leidsestraatweg 57
2594 BB Den Haag
Nederland
Prijs:
€ 13,50 (inclusief bezichtiging vaste collectie). Korting voor kinderen en groepen; parkeerkosten € 5,00.
Meer informatie:
www.louwmanmuseum.nl

Nu op voorraad

Meer Mercedes-Benz 4 nieuwe auto's 636 tweedehands auto's