Ford

Go Further

Ford is een wereldwijde familie, met een trots erfgoed. Het merk legt zich met passie toe op het leveren van uitstekende auto’s en diensten. Daarvoor gaat het merk graag een stapje verder.

Lees meer

Fotoreportages

Ford C-Max en Grand C-Max facelift

Nadat Ford gisteravond de S-Max openbaar maakte is het nu tijd aan de gefacelifte C-Max en Grand C-Max. Deze krijgen deels dezelfde techniek en look als grote broer S-Max. Verder zijn nieuwe, zuinige EcoBoost- en Econetic-motoren beschikbaar.

Lees meer Meer Ford fotoreportages

Video's

De nieuwe Ford Mustang

De Ford Mustang slaat zijn vleugels uit. De auto komt voor het eerst in zijn bijna vijftigjarig bestaan officieel naar Europa. Ford gaat de Mustang met twee motoren aanbieden. Een 309 pk sterke 2.3 Ecoboost en een 5.0 V8 met 426 pk.

Lees meer Meer Ford video's

A-1

De zekerheden van A-1 occasion

Bovag Garantiepas
Het BOVAG Garantiebewijs is het garantiecertificaat van de autobedrijven die bij BOVAG zijn aangesloten. U krijgt het bij aankoop van een gebruikte auto met een aankoopbedrag van minimaal 4.500 euro of 35 procent van de oorspronkelijke cataloguswaarde. Het Garantiebewijs geeft u recht op drie maanden garantie op onderhoud- en reparatiewerkzaamheden en zes maanden standaardgarantie op onder meer verborgen gebreken aan de auto. Deze garantie geldt ook voor onderdelen en toebehoren, tenzij deze op de koopovereenkomst nadrukkelijk zijn uitgesloten. Bovendien heeft u recht op 3 maanden onderhoud- en reparatiewerkzaamheden.

Nationale Autopas
Het BOVAG Garantiebewijs is gekoppeld aan de Nationale Auto Pas. Hiermee krijgt u een betrouwbaar beeld van de kilometerhistorie van de auto. Alle kilometerstanden zoals ze bij Nationale Auto Pas zijn geregistreerd worden u bekendgemaakt bij aankoop van uw auto. Zo heeft u alles bij elkaar in een document. Overzichtelijk, maar bovenal duidelijk en betrouwbaar.

Over Ford

Ford is een wereldwijde familie, met een trots erfgoed. Het merk legt zich met passie toe op het leveren van uitstekende auto’s en diensten. Daarvoor gaat het merk graag een stapje verder.

Historie

De Amerikaanse monteur Henry Ford experimenteerde al jong met verbrandingsmotoren. Tegen het eind van de negentiende eeuw sputterde de eerste, zelfgebouwde motor op de keukentafel. Toen hij de volgende motor op vier fietswielen monteerde resulteerde dat in de eerste Ford ‘auto’: de Quadricycle, een koets zonder paarden (1896). Na enkele zakelijke mislukkingen begon Henry in 1903 met investeerders een nieuw bedrijf, de Ford Motor Company (FMC). In 1919 waren alle aandelen in het bezit van Henry, die toen al FMC-voorzitter was, en zijn zoon Edsel, die hem opvolgde. Een jaar voor zijn dood werd Henry Ford gehuldigd (1946) op de American Automotive Golden Jubilee, voor zijn aanzienlijke bijdrage aan de auto-industrie.

T-Ford

Die bijdrage hield in dat Henry Ford, door het ontwikkelen van praktische en betaalbare wagens, auto’s voor iedereen bereikbaar maakte. Tot dan toe konden alleen mensen met een goedgevulde beurs zich een auto permitteren. Om zijn doel te bereiken wilde Ford zoveel mogelijk wagens produceren, met een zo eenvoudig mogelijk ontwerp, tegen de laagst mogelijke kostprijs.

Ford realiseerde dit met het Model-T (vanaf 1908). Het voertuig luidde een nieuw tijdperk in het personenvervoer in: de auto was gemakkelijk te bedienen, simpel te onderhouden en in de hand te houden op ruw terrein. De T-Ford was redelijk geprijsd, betrouwbaar en efficiënt in het verbruik. De auto werd dan ook onmiddellijk een succes en zou een van de meest verkochte auto’s ter wereld worden. Toen de productie in 1927 ophield, waren er wereldwijd meer dan vijftien miljoen exemplaren gebouwd.

Lopende band

De eerste Ford-modellen, inclusief de T-Ford, werden een voor een gebouwd. Net als bij andere autofabrikanten bleven de wagens tijdens de assemblage de hele tijd ter plekke staan, terwijl twee of drie mecaniciens onderdelen gingen halen en naar de wagen brachten, om deze zo van het chassis af in z’n geheel op te bouwen. Ze gebruikten onderdelen die bij andere bedrijven op maat besteld werden. Door dit tijdrovende productieproces werden in die tijd maar enkele wagens per dag gebouwd.

Om het doel ‘massaconsumptie door massaproductie’ te bereiken veranderde Henry Ford keer op keer het productieproces. Zo werd in de T-Ford fabriek omgeschakeld naar een bewegende assemblagelijn, die na meerdere aanpassingen zou uitgroeien tot de lopende band. De productietijd van een chassis daalde ermee van 12,5 uur (vóór 1913) tot 1,5 uur (in 1914). 

Fordisme

Ook zette Ford de eerste stap naar automatisering. De FMC-ingenieurs ontwikkelden machines om grote hoeveelheden onderdelen aan te maken. Ze ontwierpen ook methodes om die onderdelen te monteren zo gauw ze klaar waren. Zelfs de plaatsing van de arbeiders – nu op een vaste plek – en het gereedschap werd nauwkeurig onderzocht, om ervoor te zorgen dat de productielijn zo efficiënt mogelijk liep. In elke afdeling werd het productieproces uitgesplitst in simpele deeltaken, die elk door verschillende, vaak ongeschoolde werknemers keer op keer uitgevoerd werden.

Deze benadering verhoogde het productieritme zodanig dat er elke werkdag om de 10 seconden een auto de assemblagelijn afrolde, oftewel twee miljoen T-Fords per jaar. Ford kon op die manier de prijzen drukken, het dagloon van de werknemers verdubbelen tot 5 dollar, een superieur product afleveren en uiteindelijk toch nog winst maken. Vanwege de lage verkoopprijs, uiteindelijk amper 260 dollar, kon de Model-T ook gekocht worden door de fabrieksarbeiders zelf.

Wereldwijd werd het voorbeeld van de FMC gevolgd - en niet alleen in de auto-industrie. In allerlei sectoren kwam massaproductie op gang, met de lopende band als standaard. Managers voerden productiemethoden in die samen ook wel ‘het Fordisme’ worden genoemd. Arbeidsdeling, standaardisatie, productiestraten en de lopende band vormden de hoofdelementen van deze managementbenadering.

Mustang

Na een recessie in de jaren '50 van de vorige eeuw kwam Ford de financiële problemen te boven door een gang naar de aandelenbeurs. Nog beter ging het na de introductie van de Ford Falcon (niet in Europa) en de Mustang (vanaf 1964). De Ford Mustang was een sportieve auto tegen een lage prijs, wat het model zeer gewild maakte. Ook speelde de 'muscle car' een grote rol in verscheidene films, waaronder de James Bond-film Goldfinger en de rolprent Bullitt, waarin Steve McQueen de langste en spectaculairste achtervolgingsscènes ooit uitvoerde.

Bij Ford USA is in modeljaar 2010 de zesde generatie Mustang verschenen. Deze zal uiteindelijk ook weer naar Europa terugkeren. Naast de Mustang kende Ford op het Europese continent vele populaire modellen, zoals de compacte Ford Escort, de familieauto’s Cortina en Sierra, de ‘directieauto’ Ford Taunus en de coupé Ford Capri (die mogelijk ook opnieuw op de markt komt).

One Ford

Oorspronkelijk maakten de verschillende Europese afdelingen van de FMC hun eigen modellen. Met de introductie van de Ford Escort in 1968 veranderde dit. Ford Europe ontwierp voortaan dezelfde modellen voor het gehele continent. De derde generatie Ford Focus, die in 2011 verscheen, was zelfs een ‘world car’: het model is nagenoeg hetzelfde in Noord-Amerika en Europa. Dit was onderdeel van de 'One Ford'-strategie waarbij alle Ford-modellen voortaan wereldwijd ontwikkeld worden. Zo wil het bedrijf sneller meer auto's kunnen leveren en er meer winst op kunnen maken, om de economische uitdagingen van deze tijd beter aan te kunnen. De FMC opereert nu 'als één team wereldwijd' aan dezelfde producten, aandrijflijnen en technieken. 

Vandaag de dag heeft Ford een uitgebreid assortiment aan modellen. Er is in Nederland keuze uit compacte auto’s als de Ford Ka en Ford Fiesta en middenklassers zoals de Mondeo en Focus. Als MPV’s heeft Ford de Galaxy, S-MAX, (Grand) C-MAX en de compacte B-Max in de aanbieding. De cross-over Kuga heet in de V.S. Ford Escape. Van de bestelwagen Transit is ook een personenuitvoering, Tourneo Connect genaamd. Verder biedt Ford hier een pick-up, de Ranger. 

Een van de populairste modellen is de Ford Fiesta: bij het 35-jarig jubileum in 2013 waren al 15 miljoen exemplaren geproduceerd. Net als de eveneens gewilde Focus heeft de Fiesta een ST-uitvoering. Dat zijn 'hot hatches', hatchbacks met getunede motoren en performance techniek zoals een betere ophanging, plus een aerodynamische body. Overigens kunnen kopers van alle modellen hun auto personaliseren met behulp van het Individual-programma, dat bestaat uit luxe materialen en accessoirepakketten.

EcoBoost

Daarnaast biedt Ford het ECOnetic Technology-programma aan. Dit omvat duurzame technologieën die de milieu-impact minimaliseren door bijvoorbeeld de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik te verminderen. Voorbeelden zijn de PowerShift-transmissie, het automatische start/stop-systeem en de Eco-rijmodus. Onder de noemer EcoBoost worden motoren schoner, zuiniger én (met hulp van een turbo) krachtiger gemaakt, zodat minder vermogen nodig is (‘downsizen’). De 1,0 liter driecilinder uit de Ford Focus en B-Max werd in 2012 én 2013 verkozen tot Engine of the Year. 

In 2013 worden de eerste hybride modellen van Ford verwacht, onder meer in de C-Max. Er staat ook een plug-in variant (de C-Max Energi) op stapel waarbij de verbrandingsmotor dient als generator om de accu op te laden, in plaats van als aandrijfmotor. De introductie van de geheel elektrisch aangedreven Focus Electric staat eveneens voor 2013 gepland.

Van extra merken naar allianties

In 2007 was de FMC de derde grootste autobouwer ter wereld, na General Motors en Toyota. Alleen al van het eigen merk Ford verkocht de FMC in 2005 zo’n 5,5 miljoen exemplaren, waarvan een kwart in Europa. Het concern was in die jaren ook eigenaar van de merken Volvo, Jaguar en Land Rover. Ford bezat daarnaast 33,4 procent van het Japanse Mazda. De modellen van deze vier merken waren onderhuids deels Ford-modellen. Zo deelde de Mazda 3 uit 2006 de bodemplaat met de Ford Focus, net als de Volvo 50-serie.

Sinds 2008 richt Ford zich vooral op het eigen merk. Alleen in de Verenigde Staten voert de FMC nog het Amerikaanse luxemerk Lincoln. Onder de noemer ‘shrink to grow’ (slink om te groeien) verkocht de FMC de merken Jaguar en Land Rover aan het Indiase Tata Motors en Volvo aan het Chinese Geely. Om de economische crisis te overleven, deed Ford ook het grootste deel van de Mazda-aandelen van de hand.

In plaats van merken in eigendom nemen gaat het concern nu strategische allianties aan. Zo blijft het bedrijf technologische informatie met Mazda uitwisselen. De FMC ontwikkelde samen met PSA Peugeot Citroën nieuwe dieselmotoren. Met Toyota wil het hybride pick-ups en SUV's ontwikkelen.

Ford Museum

De grootste particuliere Ford-verzameling ter wereld bevindt zich niet in het Historical Ford Museum in Detroit, maar in het Den Hartogh Ford Museum in het Nederlandse Hillegom. De collectie omvat ongeveer tweehonderd antieke Fords uit de periode 1903 tot 1949, allemaal rijdend en in perfecte conditie. Het museum herbergt tevens een indrukwekkende collectie van achttien Ford Lincolns uit de eerste helft van de twintigste eeuw, waaronder een prachtig, gepantserd exemplaar van gangster Al Capone.

Naast de personenauto’s, vrachtwagens en pick-ups is er een bonte verzameling van speciale Fords. Zo zijn er onder meer kiepwagens, een houtgasgenerator, bussen, een popcornwagen en een snowmobile. Verder zie je er een wagen voor gevangenentransport, een kraanwagen en meer. Ook organiseert het museum activiteiten. Een voorbeeld is de jaarlijkse rally Hyacintenrit, waaraan particulieren en autoclubs kunnen meedoen.