Peugeot

Motion & Emotion

Al 200 jaar weet Peugeot emotie en verlangens op unieke wijze te combineren. Deze dualiteit zit in de genen van het merk. De passie voor het autorijden en de emotie voor de auto zijn altijd aanwezig; een Peugeot zal nooit alleen maar functioneel zijn.

Lees meer

Autotests

Peugeot 308 SW 1.6 BlueHDi: 14 procent bijtelling, 100 procent blijheid?

14 procent bijtelling. Veer-tien pro-cent bij-telling. Hallo leaserijder, ben je er? Deze magische woorden zijn genoeg om in ieder geval je aandacht te trekken. En als ik zeg ‘stationwagon’ in combinatie met de voorgaande woorden? Begin je dan te glimlachen? Mooi, maar we zijn er nog niet. Zorgt de toevoeging ‘Peugeot 308’ voor een big smile?

Lees meer Meer Peugeot autotests

Fotoreportages

Peugeot 308 GT

Peugeot onthult de 308 GT als hatchback en als stationwagon, en bovendien in benzine- en dieseluitvoering. Het Franse merk zegt 'alle sterke punten' van de populaire 308 genomen te hebben en daar flink wat sportieve aanpassingen aan toegevoegd te hebben.

Lees meer Meer Peugeot fotoreportages

Video's

Peugeot 108: 19 juni bij de dealer

Heel lang hoef je niet te wachten totdat de Peugeot 108 te bewonderen is, op 19 juni verschijnt hij bij de dealers. De 108 is de nieuwe stadsauto van Peugeot, hij volgt de 107 op en is verkrijgbaar vanaf 9.690 euro.

Lees meer Meer Peugeot video's

Leeuwekeur Comfort

Wanneer u kiest voor een Leeuwekeur Occasion kiest u voor een auto met vele zekerheden, ondersteund door de Bovag, de APK, de Nationale Auto Pas, het Peugeot KeurmerK en de Peugeot Kwaliteitsnorm.

Peugeot biedt u een uniek zekerheidspakket bij de aanschaf van een Leeuwekeur occasion. Pas wanneer de auto voldoet aan strenge voorwaarden ten aanzien van leeftijd, kilometrage en onze Peugeot Kwaliteitsnorm, zal hij worden aangeboden als een Leeuwekeur occasion. Overigens kunt u bij ons natuurlijk ook terecht voor een Leeuwekeur occasion van een ander merk. Met de Leeuwekeur Comfort-garantie heeft u gedurende 6 maanden na aflevering geen andere kosten dan die van het reguliere onderhoud en normale slijtage.

Leeuwekeur Occasions is uniek:
• 150 verkoop én servicepunten
• Garantie op slijtage delen
• Uitgebreide garantiedekking
• Géén kilometerbeperking
• Gratis vervangend vervoer
• Alle dealers voldoen aan Peugeot kwaliteitsstandaarden

Vraag uw Peugeot-dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Peugeot

Al 200 jaar weet Peugeot emotie en verlangens op unieke wijze te combineren. Deze dualiteit zit in de genen van het merk. De passie voor het autorijden en de emotie voor de auto zijn altijd aanwezig; een Peugeot zal nooit alleen maar functioneel zijn.

Historie

Peugeot is een Frans automerk van PSA Peugeot Citroën. Het heeft in haar lange bestaan meer dan 50 miljoen auto’s geproduceerd. Tegenwoordig wordt de groei vooral gerealiseerd in landen als Brazilië, China en Rusland.

Het merk Peugeot is vernoemd naar de familie Peugeot die een industrieel imperium begon in 1891. Al in de achttiende en negentiende eeuw waren familieleden actief in de nijverheid, met weefgetouwen en molens. Het meest succesvol was de fabricage van gelamineerd staal en gereedschappen.

Lion-Peugeot

Het was Armand Peugeot die tegen het eind van de negentiende eeuw inzag dat de toekomst lag in benzineauto’s. Hij kwam met de eerste Peugeot auto, een vierwiel carrosserie met Daimler-motor (1891). De oprichting van de Société des Automobiles Peugeot (Auto Firma Peugeot) in 1896 betekende een afscheiding van het familiebedrijf, omdat broer Eugène auto’s niet zag zitten.

Toen diens zoon echter het automerk Lion-Peugeot lanceerde, kwam het in 1910 tot een fusie. Met beider fabrieken kon Peugeot voldoen aan de helft van de Franse autoproductie. Pas in 1960 kwam het bedrijf onder bestuur van iemand buiten de Peugeot-familie. Toch heeft de familie nog steeds een dikke vinger in de pap bij PSA.

Al in 1898 importeerde de Haagse zakenman Jacob Verweij een Peugeot 3 pk in Nederland. Hij was gepassioneerd geraakt nadat hij 4 jaar eerder had gezien hoe een Peugeot automobiel de race Parijs-Rouen won. In 1982 ontstond het huidige Peugeot Nederland.

Logo

Al sinds 1847 symboliseert een leeuw de kwaliteiten die met Peugeot(-producten en -concern) worden geassocieerd: dominantie, kracht, souplesse en snelheid. In het begin van de negentiende eeuw werd de leeuw, lopend op een pijl, vooral afgebeeld op de zaagbladen en andere gereedschappen waarmee Peugeot succesvol werd.

In de jaren twintig van de vorige eeuw ontwierpen beeldhouwers Marx en Baudichon een leeuw voor de radiatordop van auto’s. Pas op de Parijse Tentoonstelling in 1933 verscheen de leeuw als beeldje op een Peugeot grille. Het logo heeft vele metamorfoses ondergaan. Tegenwoordig wordt een gestileerde leeuw van opzij afgebeeld, staand op twee poten.

Safari Rally

In 1892 begon de lange geschiedenis van het merk in de autosport, met een ex aequo overwinning (met Panhard) in de toen zeer bekende race Parijs-Rouen. Na de Tweede Wereldoorlog deed Peugeot actief mee in de rallysport. Met name in safari-rally’s wist Peugeot goed te scoren. In 1992 werden zowel de 24 Uur van Le Mans als het Wereld Kampioenschap Sportauto’s gewonnen, door een Peugeot 905 met een 3,5 liter, 40-zuiger V10-motor van 650 pk.

Voor personenwagens hanteerde Peugeot tot 1965 een éénmodel beleid. Daarna werd de Peugeot 203 opgevolgd door een assortiment van degelijke middenklassers zoals de 403, 404 en 504. De Peugeot 404 was niet alleen een geliefde familieauto, maar ook succesvol in de autosport. Van 1966 tot en met ’68 was de 404 niet te kloppen in de East-African Safari Rally.

Peugeot 205 en 206

Met een half miljoen geproduceerde auto’s was Peugeot inmiddels de op één na grootste autobouwer van Frankrijk geworden. In de jaren zeventig begon het een uitbreidingsslag, met de overname van Citroën en samenwerkingsverbanden met Chrysler en Renault. Dat bracht Peugeot zelf in de financiële problemen.

De redding kwam van de Peugeot 205, die zijn slogan ‘een sterk nummer’ waarheid maakte. Er kwamen vanaf 1983 diverse uitvoeringen op de markt, zoals een drie- en vijfdeurs hatchback, een cabriolet, een diesel en één met turbo. De 205 Turbo 16 Rally 4WD, succesvol in de beroemde rally Parijs-Dakar, is tegenwoordig een veel gezochte auto.

Halverwege de jaren negentig wilde Peugeot de productie van de 205-opvolgers, de Peugeots 106 en 306, afsluiten met het model ‘Sacré Numéro’ (‘Heilig Nummer’), verwijzend naar de introductieslogan. De klanten bleven echter de 205 trouw. Hierop continueerde Peugeot de productie tot 1998. In dat jaar verscheen de vervanger Peugeot 206, ook al een succesnummer.

Huidige modellen

Tegenwoordig biedt Peugeot een uitgebreid gamma aan in Nederland. In het compacte segment verkoopt het merk de 107. In slechts 5 jaar tijd werd een half miljoen stuks van dit model verkocht terwijl de 107 buiten Europa nauwelijks verkrijgbaar is.

Een andere pijler van het huidige assortiment is de Peugeot 207, de opvolger van de 206. De 207 was in 2007 de meest verkochte auto in Nederland. Het model was tevens de populairste leaseauto in 2007 en 2008. Als instapmodel verkoopt Peugeot de 206+.

De compacte middenklasser 308 is het eerste model dat (sinds de 205) in snelle GTI-uitvoering verkrijgbaar is. De middenklasse sedan Peugeot 508 heeft een eind gemaakt aan de uitbundige styling die sommige modellen kenmerkten in het eerste decennium van het nieuwe millennium.

In 2010 introduceerde Peugeot ‘s werelds eerste dieselhybride, de 3008 Hybrid4. Het vernieuwende zat hem niet alleen in de combinatie van een elektromotor met dieselkrachtbron maar ook in de plaatsing ervan. De diesel ligt voorin, waar hij de voorwielen aandrijft. De elektromotor zit bij de achterwielen. Daardoor biedt Hybrid4 feitelijk vierwielaandrijving.

In het Peugeot-gamma zit ook een coupé, namelijk de kekke RCZ. Met dit model trapte Peugeot de Hors Série, de lijn met onderscheidende modellen, af. Verder biedt Peugeot de midi-MPV 5008, de grotere MPV 807, de cross-over 3008 en de SUV 4007. De bestelbusjes Peugeot Partner en Bipper hebben een personenwagen-variant (‘Tepee’).

PSA en Mitsubishi

Aardig wat modellen volgen uit de samenwerking met Citroën. Zodoende hebben de Peugeot-modellen vaak een tweelingbroer in het Citroën-assortiment. PSA Peugeot Citroën werkt op haar beurt weer samen met Mitsubishi. De SUV Peugeot 4007 bijvoorbeeld is het broertje van de Citroën C-Crosser, terwijl beide modellen zijn gebaseerd op de Mitsubishi Outlander.

Daarnaast is Peugeots eerste elektrische auto, de iOn (2010), afgeleid van een Mitsubishi-model, de i-MiEV. Het is een goed voorbeeld van de invloed van Peugeot-familie: die wil dat PSA onafhankelijk blijft maar tegelijk een internationaal voorloper wordt, door samenwerkingen met leidende bedrijven in de sector aan te gaan of te versterken. Ook de coöperatie met BMW – onder meer in de inkoop en de ontwikkeling van motoren – is men aan het uitbouwen.

Experience en museum

Bent u benieuwd naar een Peugeot auto, maar weet u niet precies welke Peugeot het meest geschikt voor u is? In de Peugeot Experience in Breukelen vindt u het complete gamma modellen in vele kleuren en uitvoeringen. In deze tentoonstellingszaal worden auto’s getoond, maar ook andere artikelen door Peugeot gefabriceerd. Bijvoorbeeld de befaamde pepermolens die door menig Franse chef-kok worden gebruikt.

De Experience is een mooi alternatief voor het Musée de l’Aventure Peugeot (het Avonturen Museum Peugeot), waarvoor u naar Sochaux (Frankrijk, nabij Strasbourg) moet reizen. Wel vindt u in het Franse museum ook klassiekers, concept- en sport- auto’s.