Abarth Performance is a State of Mind

Performance voor iedereen. Een idee dat in 1949 ontstaat uit de visie van Karl Abarth, die op zijn auto's het sterke, vastberaden en ontembare karakter van zijn sterrenbeeld Schorpioen overbrengt. Prestaties die niet alleen op kracht zijn gebaseerd, maar op het vermogen om dusdanig te tunen en af te stellen dat het maximum uit elke paardenkracht wordt gehaald. 

Lees meer

Acties

Opfrisweken bij Fiat, Jeep, Alfa Romeo en Abarth

Tijdens de Opfrisweken hebben de merken Fiat, Jeep, Alfa Romeo en Abarth vier aanbiedingen om je auto weer schoon en veilig verder te later rijden. Én een leuk presentje...

Lees meer

Autonieuws

Altijd een reden voor een Abarth

De hoeveelheid gelimiteerde uitvoeringen van de Abarth 500 is allang niet meer op één hand te tellen. Iedere special edition is een goede reden om opnieuw kennis te maken met dit knotsgekke concept. Dit keer ga ik op pad met de Abarth 695 XSR Yamaha Limited Edition, waarvan er maar tien naar Nederland komen en als klap op de vuurpijl rijd ik de Abarth 124 Spider!

Lees meer

Autotests

Abarth 500C: mini-Maserati

Een 180 pk sterke 1.4 turbomotor met vier cilinders zorgt voor sensatie en transformeert de lieflijke Fiat 500 tot een soort mini-Maserati. Voor maximaal kijk- en luisterplezier test ik de vernieuwde Abarth als 500C en met open dak scheur ik luidkeels de terrasjes langs.

Lees meer

Video's

Rijden met de Abarth 695 XSR Yamaha LTD Edition

De hoeveelheid gelimiteerde uitvoeringen van de Abarth 500 is allang niet meer op één hand te tellen. De nieuwste loot aan de stam heet voluit 695 XSR Yamaha Limited Edition en hiervan komen er maar tien naar Nederland. Ik mag er eentje rijden. Hij is voorzien van een Akrapovic-sportuitlaat, dus zet je geluid aan!

Lees meer

Over Abarth

Performance voor iedereen. Een idee dat in 1949 ontstaat uit de visie van Karl Abarth, die op zijn auto's het sterke, vastberaden en ontembare karakter van zijn sterrenbeeld Schorpioen overbrengt. Prestaties die niet alleen op kracht zijn gebaseerd, maar op het vermogen om dusdanig te tunen en af te stellen dat het maximum uit elke paardenkracht wordt gehaald. Een icoon dat de uitdaging in zijn DNA heeft zitten. Een levensstijl die elke dag met de passie van alle Abarth-liefhebbers wordt gevoed.

Het merk van de Schorpioen

Abarth is het tuning- en lifestylemerk van de Fiat Groep. De kenmerken van het merk – sportiviteit, competitie, passie en innovatie – zijn terug te voeren naar de grondlegger van het bedrijf, Karl (of Carlo) Abarth. Diens sterrenbeeld, schorpioen, is te vinden in het merklogo.

Karl Abarth (1908 – 1979) bezat de zeldzame combinatie van passie voor apparaten en voertuigen, talent voor baanbrekende innovaties en aanleg voor ondernemen in de industriële wereld. Aanvankelijk stortte hij zich op zijn liefde voor motorfietsen maar na meerdere ongevallen stapte hij over naar de autowereld. Hij vestigde zich in Italië en zette met Ferdinand Porsche een raceteam op voor het automerk Cisitalia. Toen dit in 1949 failliet ging kreeg Abarth als ‘afvloeiingsregeling’ een aantal al dan niet afgebouwde auto’s mee. Daarmee begon hij voor zichzelf als autobouwer met een eigen raceteam. Abarth & C. ging in 1949 van start en bouwde als eerste model de 204 A Roadstar, afgeleid van een Fiat 1100. Deze auto won direct het Italiaanse 1100-kampioenschap en de Formule 2.

Opvoersets en uitlaatdempers

Om de hoge exploitatiekosten van het raceteam te bekostigen bracht Karl Abarth een vernieuwend product op de markt: opvoersets voor standaard productieauto’s. Als eerste verscheen de Abarth tuningkit voor de transmissie van de bekende Fiat Topolino. Maar het echte succes kwam met de massaproductie van uitlaatdempers.

Abarth had een demper ontwikkeld die kon worden toegepast in het uitlaatsysteem van elk automodel. Weliswaar was de Abarth-demper flink duurder dan die van de concurrenten, het merk wist consumenten toch over te halen een Abarth-exemplaar te kopen dankzij een voor die tijd slimme marketingcampagne. Het merk zette de demper in de markt als een designproduct, een hebbeding. De uitlaatdemper zou bovendien 10 procent extra vermogen leveren en de topsnelheid van de auto met 10 km/u verhogen. Het werd een onmiddellijk succes. Niet alleen consumenten, ook autofabrikanten als Alfa Romeo, Ferrari en Maserati vroegen naar Abarth-uitlaatdempers. Het zette de groei in gang van het merk en van de export van Abarth-producten.

Autosport successen

De beste reclame kwam echter van overwinningen met het raceteam, waarmee het merk een imago van snelheid, prestatie en moed verwierf. Inmiddels trad het merk van de Schorpioen ook op als huistuner voor externe fabrikanten. Vooral de ‘supermini’s’ van Fiat moesten geloven aan de Abarth-aanpak. Zo verscheen vanaf 1955 de Fiat 750 Abarth die van meet af aan allerhande records zette, zoals snelheids- en ‘endurance’-records op het circuit van Monza. Het binnenhalen van race-successen werd nog eens versterkt toen Fiat Abarth ging belonen op basis van overwinningen en records. Zo behaalde Abarth meer dan tienduizend triomfen en tien wereldrecords, vooral in de jaren zestig van de vorige eeuw. Een aantal bekende modellen waarmee het merk victorie kraaide zijn de Fiat Abarth 1000 Saloon TRC Radical, Porsche 356 Carrera GTL Abarth, Abarth Simca 1300 Coupé GT en de Fiat Abarth 850 TC.

Bekende designhuizen annex carrosseriebouwers als Zagato, Pininfarina en Bertone ontwierpen regelmatig de body’s van de Abarth-modellen. Veel van de succesauto’s werden uitgevoerd in witte lak met rode strepen over de flanken. Ook vandaag de dag is dit kenmerk nog terug te vinden, bijvoorbeeld op de 500 Abarth Esseesse.

Herintroductie onder Fiat-vlag

Het succes in de autosport had een keerzijde. Het management was steeds minder gericht op het behalen van winst. Hierdoor zag Karl Abarth zich in 1971 genoodzaakt het merk te verkopen aan de Fiat Groep. Met de aankoop kreeg Fiat veel technische kennis in handen. Toch deed het Italiaanse autoconcern lange tijd weinig met het merk.

Dat veranderde pas in 2007, toen Fiat het merk met de Schorpioen herintroduceerde. Abarth wordt tegenwoordig als lifestylemerk aangeprezen, met tallloze individualiseringsopties, maar de auto's worden nog altijd aangedreven door pittige motoren. Het nieuwe assortiment bestaat uit populaire Fiat-modellen als de Abarth Grande Punto (sinds 2007), Abarth 500 (2008) en Abarth 124 Spider (2016). De nieuwe aanpak leverde binnen 5 jaar tijd een verkoop op van bijna 45.000 auto's, plus 12.000 performancekits. 

Liefhebbers kunnen ofwel de reguliere Fiat-modellen laten voorzien van een Abarth-performancekit of bovengenoemde Abarths kant en klaar ‘opgevoerd’ bestellen. Naast de door de fabrikant aangeklede uitvoeringen is ook een groot assortiment beschikbaar van alternatieve materialen, kleuren en accessoires. Met de speciale series maakt Abarth het de kopers makkelijk: ze schaffen een pakket op elkaar afgestemde stylingfeatures aan en krijgt er de - anders niet verkrijgbare - 180 pk sterke 1.4 turbomotor bij. Crème de la crème onder de personaliseringsmogelijkheden zijn de Abarth Specialties, exclusieve modellen zoals de 'limited edition' 695 Edizione Maserati uit 2012. 

Museum

Het huidige Abarth & C. bevindt zich in het Mirafiori-complex van Fiat in Turijn. Daar zijn de afdelingen race, tuning, ombouwsets en sponsoring & merchandising gevestigd. Daarnaast is er een restauratieafdeling voor de historische Abarth-modellen. Ook in het Belgische Lier worden Abarths in ere hersteld. Het daar gevestigde Abarth Works Museum van oud-Abarth-coureur en -tuningspecialist Guy Moerenhout omvat verder een grote verzameling Abarth-modellen, -onderdelen en -motoren. Het museum is op afspraak te bezoeken en organiseert af en toe speciale evenementen rondom het merk.