Alfa Romeo La meccanica delle emozione

Alfa Romeo-modellen zouden niet door iemand anders of ergens anders gebouwd kunnen worden. Ontdek de essentie van een icoon dat de wereld heeft laten zien waaruit emotie bestaat. 

Lees meer

Alfa Romeo aanbiedingen

Autotests

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio: schakelen, schakelen, schakelen!

De Giulia Quadrifoglio is alles waar Alfa Romeo voor wil staan: bloedsnel, enorm krachtig, aandrijving op de achterwielen en een lust voor het oor en oog. De uitvoering met handbak is al even verkrijgbaar, maar de nieuwe automaatversie is degene die je moet hebben. Waarom? Omdat je in deze auto de he-le dag wilt schakelen.

Lees meer

Fotoreportages

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio

Vooruitlopend op de showroomintroductie verstrekt Alfa Romeo meer informatie over het performancemodel van de Stelvio, de Quadrifoglio. Geniet ook van de mooie fotoreportage.

Lees meer

Selected4U

Selected4U is het garantielabel waaronder Alfa Romeo-dealers geselecteerde gebruikte auto’s verkopen. Deze auto is voorzien van het Selected4U garantielabel en biedt u de volgende voordelen:

  • Controle op 160 punten
  • Maximaal 6 jaar oud
  • Minder dan 130.000 km
  • 18 maanden mobiliteitshulp
  • 18 maanden garantie
  • 14 dagen omruilgarantie
  • 100% in topconditie

Vraag uw Alfa Romeo-dealer naar de exacte voorwaarden van de Selected4U-garantie.

Over Alfa Romeo

Alfa Romeo-modellen zouden niet door iemand anders of ergens anders gebouwd kunnen worden. Ontdek de essentie van een icoon dat de wereld heeft laten zien waaruit emotie bestaat.

Alfa Romeo is een sportief Italiaans automerk, dat naast gezinsauto’s bekend staat om zijn legendarische sportwagens. Alfa Romeo bouwt jaarlijks ongeveer 150.000 auto’s. Het merk beschikt over een sportief hart, onverzettelijke vitaliteit, een fraai motorgeluid, elegante vormen, en dat alles met Italiaanse flair.

Historie

In 1910 ontstond de autobouwer Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (kortweg ‘Alfa’), met Nicola Romeo aan het hoofd. Aanvankelijk gebruikte Romeo de fabrieksruimte voor het produceren van tractoren, vliegtuigen en spoorwegmaterieel. Later noemde hij het bedrijf naar zichzelf: Alfa Romeo. Het Alfa Romeo-logo werd in 1910 ontworpen, met als symbolen links een rood kruis en rechts een groene slang. Als eerste auto werd in 1920 de Torpedo 20-30 HP voorzien van dit logo. Tot de jaren ’30 verwierf het bedrijf naamsbekendheid door deel te nemen aan autoraces. Met de P2 en Tipo B werden vele Grand Prix-overwinningen behaald.

Quadrifoglio Verde

In die tijd werden de Alfa-racewagens voorzien van een talisman, het klavertje vier. Dit ‘Quadrifoglio Verde’-symbool werd later het logo voor de snelste productie-uitvoeringen van Alfa. In 2009 herintroduceerde het merk het embleem. Nu worden Alfa’s echter alleen voorzien van het QV-logo indien ze snel én schoon zijn.

Alfa Romeo is zeer succesvol geweest in de autosport. Zo won het merk niet alleen vele Italiaanse races zoals de Mille Miglia en de Targa Florio, maar ook vier maal Le Mans. In de Formule 1 won het merk twee maal de wereldtitel met coureur Fiango in een Tipo 158 en in een Tipo 159. Ook in de toerwagen kampioenschappen, zoals de FIA, WTCC en DTM, was Alfa Romeo een gevierd merk.

Productieauto’s

In de jaren ’50 begon het bedrijf Alfa Romeo flink uit de kluiten te wassen. In een veranderende markt werd de raceafdeling ondergebracht in het nieuwe Autodelta. Alfa Romeo richtte zich voortaan op productiewagens, te beginnen met de Guilietta in 1954. In 1963 werd een nieuwe fabriek in Arese geopend. De eerste auto waarvan meer dan een miljoen exemplaren in verschillende versies werden geproduceerd, was de Giulia.

De sportieve modellen werden status- en lifestylesymbolen, zeker nadat filmster Gina Lollobrigida op het witte doek verscheen in een Alfa 1900 TI. ‘Alfamania’ leidde wereldwijd tot oprichting van clubs voor liefhebbers (‘Alfisti’) van het automerk. Met de lancering van de Alfa 156 in september 1997 veroverde Alfa Romeo de Europese markt. De auto werd verkozen tot de Auto van het Jaar 1998. In 2001 behaalde de Alfa 147 eveneens deze prestigieuze status.

Moederbedrijf Fiat

In de jaren ’70 werd Alfa Romeo geplaagd door de energiecrisis. Behalve financiële problemen ontstonden er ook managementproblemen. In 1984 nam het Italiaanse concern Fiat het merk Alfa Romeo over. In 2010 werd de Fiat Groep de facto eigenaar van het Amerikaanse Chrysler-concern.

Binnen het nieuw ontstane moederbedrijf vervult Alfa Romeo de rol van sportief merk. De Alfa 4C, een tweezits sportauto 'met prestaties van een supercar', is de 'halo car' waarmee het merk dit uitstraalt. In 2014 werd de terugkeer naar de Noord-Amerikaanse markt begonnen met de 4C Coupé. 

Nu moet Alfa Romeo grotere aantallen auto’s gaan verkopen. Vooralsnog wil dat niet zo vlotten. Daarom heeft de Fiat Groep de introductie van de nieuwe Giulia (2015) aangegrepen om het 105 jaar oude merk nieuw leven in te blazen. Dat gebeurt met 'respect voor het erfgoed': snelheid, onderscheidend Italiaans design en schoonheid. Het was overigens geen toeval dat als eerste de QV-uitvoering gepresenteerd werd: Alfa Romeo wil de strijd aan gaan met de Duitse (performance)modellen. Op termijn wil Alfa Romeo ook vernieuwingen introduceren als een SUV en een plug-in hybride aandrijving.