Alfa Romeo La meccanica delle emozione

Alfa Romeo-modellen zouden niet door iemand anders of ergens anders gebouwd kunnen worden. Ontdek de essentie van een icoon dat de wereld heeft laten zien waaruit emotie bestaat. 

Lees meer

Alfa Romeo aanbiedingen

Autotests

Alfa Romeo Giulia: operavoorstelling

Alfa Romeo Giulia. Spreek die naam maar eens langzaam uit. En nog een keer. Maar dan een beetje zingend, zoals Italianen dat zo mooi kunnen. Klinkt lekker hé? Laat je meeslepen door het verhaal van de Giulia, vol bravoure en passie. Deze auto markeert de terugkeer van een merk dat nooit is weggeweest. De Giulia is alles wat Alfa Romeo ooit was, vertaald in een auto van nu. Hij is tot aan het laatste schroefje nieuw, Italiaans tot op het bot en wil jou uit je BMW 3 Serie halen.

Lees meer

Evenementen

Concours d'Élégance Paleis Het Loo 2017

Eigenaren van 75 exclusieve oldtimers strijden om diverse prijzen - maar het Concours d'Élégance Paleis Het Loo is zoveel meer dan een 'beauty contest'. Onder meer de nieuwe Alpine A110 maakt er z'n Nederlandse debuut.

Lees meer

Video's

Alfa Romeo Stelvio

Alfa Romeo heeft de prijzen en specificaties van de Stelvio bekend gemaakt. De Stelvio wordt in eerste instantie leverbaar met een 280 pk sterke 2.0 benzinemotor en een 2.2 diesel met 210 pk.

Lees meer

Autoexpert

Autoexpert is de merknaam waaronder Fiat- Alfa Romeo- Jeep- en Lancia dealers geselecteerde gebruikte auto’s verkopen. Deze auto is voorzien van het Autoexpert garantielabel en biedt u de volgende voordelen:

  • 6 maanden volledige garantie
  • 12 maanden mobiliteitshulp
  • Nationale Auto Pas
  • 12 maanden ServicePlus Pas
  • Gecontroleerd op 85 punten
  • 14 dagen omruilgarantie
  • Coupon voor gratis APK
  • 100% in topconditie
  • Aantrekkelijke financiering

Vraag uw Alfa Romeo-dealer naar de exacte voorwaarden van de Autoexpert-garantie.

Over Alfa Romeo

Alfa Romeo-modellen zouden niet door iemand anders of ergens anders gebouwd kunnen worden. Ontdek de essentie van een icoon dat de wereld heeft laten zien waaruit emotie bestaat.

Alfa Romeo is een sportief Italiaans automerk, dat naast gezinsauto’s bekend staat om zijn legendarische sportwagens. Alfa Romeo bouwt jaarlijks ongeveer 150.000 auto’s. Het merk beschikt over een sportief hart, onverzettelijke vitaliteit, een fraai motorgeluid, elegante vormen, en dat alles met Italiaanse flair.

Historie

In 1910 ontstond de autobouwer Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (kortweg ‘Alfa’), met Nicola Romeo aan het hoofd. Aanvankelijk gebruikte Romeo de fabrieksruimte voor het produceren van tractoren, vliegtuigen en spoorwegmaterieel. Later noemde hij het bedrijf naar zichzelf: Alfa Romeo. Het Alfa Romeo-logo werd in 1910 ontworpen, met als symbolen links een rood kruis en rechts een groene slang. Als eerste auto werd in 1920 de Torpedo 20-30 HP voorzien van dit logo. Tot de jaren ’30 verwierf het bedrijf naamsbekendheid door deel te nemen aan autoraces. Met de P2 en Tipo B werden vele Grand Prix-overwinningen behaald.

Quadrifoglio Verde

In die tijd werden de Alfa-racewagens voorzien van een talisman, het klavertje vier. Dit ‘Quadrifoglio Verde’-symbool werd later het logo voor de snelste productie-uitvoeringen van Alfa. In 2009 herintroduceerde het merk het embleem. Nu worden Alfa’s echter alleen voorzien van het QV-logo indien ze snel én schoon zijn.

Alfa Romeo is zeer succesvol geweest in de autosport. Zo won het merk niet alleen vele Italiaanse races zoals de Mille Miglia en de Targa Florio, maar ook vier maal Le Mans. In de Formule 1 won het merk twee maal de wereldtitel met coureur Fiango in een Tipo 158 en in een Tipo 159. Ook in de toerwagen kampioenschappen, zoals de FIA, WTCC en DTM, was Alfa Romeo een gevierd merk.

Productieauto’s

In de jaren ’50 begon het bedrijf Alfa Romeo flink uit de kluiten te wassen. In een veranderende markt werd de raceafdeling ondergebracht in het nieuwe Autodelta. Alfa Romeo richtte zich voortaan op productiewagens, te beginnen met de Guilietta in 1954. In 1963 werd een nieuwe fabriek in Arese geopend. De eerste auto waarvan meer dan een miljoen exemplaren in verschillende versies werden geproduceerd, was de Giulia.

De sportieve modellen werden status- en lifestylesymbolen, zeker nadat filmster Gina Lollobrigida op het witte doek verscheen in een Alfa 1900 TI. ‘Alfamania’ leidde wereldwijd tot oprichting van clubs voor liefhebbers (‘Alfisti’) van het automerk. Met de lancering van de Alfa 156 in september 1997 veroverde Alfa Romeo de Europese markt. De auto werd verkozen tot de Auto van het Jaar 1998. In 2001 behaalde de Alfa 147 eveneens deze prestigieuze status.

Moederbedrijf Fiat

In de jaren ’70 werd Alfa Romeo geplaagd door de energiecrisis. Behalve financiële problemen ontstonden er ook managementproblemen. In 1984 nam het Italiaanse concern Fiat het merk Alfa Romeo over. In 2010 werd de Fiat Groep de facto eigenaar van het Amerikaanse Chrysler-concern.

Binnen het nieuw ontstane moederbedrijf vervult Alfa Romeo de rol van sportief merk. De Alfa 4C, een tweezits sportauto 'met prestaties van een supercar', is de 'halo car' waarmee het merk dit uitstraalt. In 2014 werd de terugkeer naar de Noord-Amerikaanse markt begonnen met de 4C Coupé. 

Nu moet Alfa Romeo grotere aantallen auto’s gaan verkopen. Vooralsnog wil dat niet zo vlotten. Daarom heeft de Fiat Groep de introductie van de nieuwe Giulia (2015) aangegrepen om het 105 jaar oude merk nieuw leven in te blazen. Dat gebeurt met 'respect voor het erfgoed': snelheid, onderscheidend Italiaans design en schoonheid. Het was overigens geen toeval dat als eerste de QV-uitvoering gepresenteerd werd: Alfa Romeo wil de strijd aan gaan met de Duitse (performance)modellen. Op termijn wil Alfa Romeo ook vernieuwingen introduceren als een SUV en een plug-in hybride aandrijving.