Mijn Autokopen.nl

Alfa Romeo kopen

Binnen de Fiat Chrysler-groep (FCA) is Alfa Romeo het sportieve merk. Dat zie je direct aan de sportwagen 4C, maar modellen als de sedan Giulia en SUV Stelvio zijn evengoed met sportieve genen bedeeld. Bovendien zijn er de Quadrifoglio-performancemodellen, waarmee Alfa Romeo er nog een schepje bovenop doet. En het zal niet verbazen dat het merk een succesvolle historie in de autosport kent. Alfa Romeo heeft nóg een troef om de harten van autorijders te veroveren. Dankzij tijdloos Italiaans design ogen de modellen ook jaren later nog aantrekkelijk. 


Van de redactie

Alfa Romeo onthult eerste wereldwijde, speciale serie: Tributo Italiano

Autonieuws 4 december 2023

Alfa Romeo opent de orderboeken van de eerste speciale serie die wereldwijd wordt aangeboden: de Tributo Italiano. Deze exclusieve uitvoering – beschikbaar voor de Giulia, Stelvio en Tonale PHEV – is ontworpen als eerbetoon aan de oorsprong van het merk en belichaamt de Italiaanse persoonlijkheid en de sportiviteit van Alfa Romeo.

Lees meer

Over Alfa Romeo La meccanica delle emozione

Binnen de Fiat Chrysler-groep (FCA) is Alfa Romeo het sportieve merk. Dat zie je direct aan de sportwagen 4C, maar modellen als de sedan Giulia en SUV Stelvio zijn evengoed met sportieve genen bedeeld. Bovendien zijn er de Quadrifoglio-performancemodellen, waarmee Alfa Romeo er nog een schepje bovenop doet. En het zal niet verbazen dat het merk een succesvolle historie in de autosport kent.

Alfa Romeo heeft nóg een troef om de harten van autorijders te veroveren. Dankzij tijdloos Italiaans design ogen de modellen ook jaren later nog aantrekkelijk. Daardoor is er altijd een markt voor voormalige modellen zoals bijvoorbeeld de Alfa Romeo Spider, de GT of 147.

In 1910 ontstond de autobouwer Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (kortweg 'Alfa'), met Nicola Romeo aan het hoofd. Aanvankelijk gebruikte Romeo de fabrieksruimte voor het produceren van tractoren, vliegtuigen en spoorwegmaterieel. Later noemde hij het bedrijf naar zichzelf: Alfa Romeo. Het Alfa Romeo-logo werd in 1910 ontworpen, met als symbolen links een rood kruis en rechts een groene slang. Als eerste auto werd in 1920 de Torpedo 20-30 HP voorzien van dit logo. Tot de jaren ’30 verwierf het bedrijf naamsbekendheid door deel te nemen aan autoraces. Met de P2 en Tipo B werden vele Grand Prix-overwinningen behaald.

In die tijd werden de Alfa-racewagens voorzien van een talisman, het klavertje vier. Dit 'Quadrifoglio Verde'-symbool werd later het logo voor de snelste productie-uitvoeringen van Alfa. In 2009 herintroduceerde het merk het QV-logo voor performance-uitvoeringen van z'n straatmodellen. Bij de merkvernieuwing in 2015 werd de naam van het label kortweg 'Quadrifoglio'.

Alfa Romeo is zeer succesvol geweest in de autosport. Zo won het merk niet alleen vele Italiaanse races zoals de Mille Miglia en de Targa Florio, maar ook vier maal Le Mans. In de Formule 1 won het merk twee maal de wereldtitel met coureur Fiango in een Tipo 158 en in een Tipo 159. Ook in de toerwagen kampioenschappen, zoals de FIA, WTCC en DTM, was Alfa Romeo een gevierd merk.

In de jaren '50 begon het bedrijf Alfa Romeo flink uit de kluiten te wassen. In een veranderende markt werd de raceafdeling ondergebracht in het nieuwe Autodelta. Alfa Romeo richtte zich voortaan op productiewagens, te beginnen met de Guilietta in 1954. In 1963 werd een nieuwe fabriek in Arese geopend. De eerste auto waarvan meer dan een miljoen exemplaren in verschillende versies werden geproduceerd, was de Giulia.

De sportieve modellen werden status- en lifestylesymbolen, zeker nadat filmster Gina Lollobrigida op het witte doek verscheen in een Alfa 1900 TI. 'Alfamania' leidde wereldwijd tot oprichting van clubs voor liefhebbers ('Alfisti') van het automerk. Met de lancering van de Alfa 156 in september 1997 veroverde Alfa Romeo de Europese markt. De auto werd verkozen tot de Auto van het Jaar 1998. In 2001 behaalde de Alfa 147 eveneens deze prestigieuze status.

In de jaren ’70 werd Alfa Romeo geplaagd door de energiecrisis. Behalve financiële problemen ontstonden er ook managementproblemen. In 1984 nam het Italiaanse concern Fiat het merk Alfa Romeo over. In 2010 werd de Fiat Groep de facto eigenaar van het Amerikaanse Chrysler-concern.

Binnen het nieuw ontstane moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vervult Alfa Romeo de rol van sportief merk. De Alfa 4C, een tweezits sportauto 'met prestaties van een supercar', is de 'halo car' waarmee het merk dit uitstraalt. In 2014 werd de terugkeer naar de Noord-Amerikaanse markt begonnen met de 4C Coupé. 

De Fiat Groep greep de introductie van de nieuwe Giulia (2015) aan om het 105 jaar oude merk nieuw leven in te blazen. Dat gebeurt met 'respect voor het erfgoed': snelheid, onderscheidend Italiaans design en schoonheid. Het was overigens geen toeval dat als eerste de Quadrifoglio-uitvoering gepresenteerd werd: Alfa Romeo wil de strijd aan gaan met de Duitse (performance)modellen. 

Inmiddels heeft Alfa Romeo ook een eerste SUV geïntroduceerd, de Stelvio. Op termijn wil het merk ook een plug-in hybride aandrijving gaan aanbieden. Dankzij het extra aanbod kan het Italiaanse merk weer groeien.

Alfa Romeo direct leverbaar

Alle Alfa Romeo occasions op voorraad

Nieuwe Alfa Romeo modellen op voorraad