Aston Martin Power, Beauty and Soul

Aston Martin combineert de drie elementen Power, Beauty en Soul, samen maken deze een Aston Martin speciaal. Technologisch geavanceerde en krachtige auto’s die ook uitblinken in schoonheid, dat is Aston Martin ten voeten uit.

Lees meer

Video's

Aston Martin Vanquish Volante: de ultieme cabrio

Aston Martin presenteert de Vanquish Volante. De cabriolet heeft een drielaags stoffen dak, dat tot een snelheid van 48 km/u in slechts 14 seconden geopend kan worden. Een Aston Martin met V12-motor en een open dak, daar kunnen we alleen maar heel blij van worden.

Lees meer

Evenementen

Winter Experience

Tijdens de wintermaanden staan de raceauto's van Bleekemolens RacePlanet in de garage. Alleen voor jouw portie ijskoude adrenaline worden een aantal bijzondere exemplaren van stal gehaald. Beleef de Winter Experience.

Lees meer

Fotoreportages

Aston Martin Vanquish Zagato Coupé

Zagato heeft de body van de Aston Martin Vanquish bijna geheel naar eigen inzicht hertekend. De nieuwe panelen zijn gemaakt van koolstofvezel en geven de Vanquish een exclusieve aanblik.

Lees meer

Over Aston Martin

Aston Martin combineert de drie elementen Power, Beauty en Soul, samen maken deze een Aston Martin speciaal. Technologisch geavanceerde en krachtige auto’s die ook uitblinken in schoonheid, dat is Aston Martin ten voeten uit. Een merk met een rijke historie, een merk voor aanbidders van auto’s en races. Voor iedere eigenaar op maat gebouwd.

Historie

Ingenieur Robert Bamford en Lionel Martin verkochten in 1913 auto’s van het merk Singer. Een jaar later besloten zij om zelf auto’s te gaan bouwen. De eerste auto was een op een Isotta Fraschini-chassis gebouwde 1.400 cc-racer. De merknaam ontstond door een overwinning van Lionel Martin in de ‘Aston Clinton Hill Climb’ bij het gelijknamige plaatsje. In de werkplaats aan Abingdon Road in Kensington werd in 1914 de eerste Aston Martin gebouwd.

Het Britse bedrijf hield zich vanaf de beginjaren veel bezig met autoraces. Mede hierdoor kampte het meerdere malen met financiële problemen en volgden overnames. In plaats van raceauto’s ging Aston Martin zich meer toeleggen op de productie van toerwagens. In 1947 kwam het bedrijf in handen van Sir David Brown. Zijn initialen zijn terug te vinden in de klassiek geworden DB-serie.

James Bond

De Aston Martin staat in de geschiedenis vooral bekend als het merk van de snelle en luxe wagens van geheim agent James Bond. Een absoluut hoogtepunt was in 1964 het gebruik van de inmiddels wereldberoemde Aston Martin DB5 (1963-1965) in de James Bond-films Goldfinger en Thunderball. Ook later haalde 007 allerhande stunts uit met de DB-modellen in de films Goldeneye, Tomorrow Never Dies en Casino Royale.

In 1994 nam Ford het merk volledig over en bracht het onder bij haar Premier Automotive Group voor exclusieve merken. Dankzij deze nieuwe impuls maakte Aston Martin weer eigenzinnige auto’s zoals de V8 Vantage (2005) en de DB9 (2004-2016), evenals de Vanquish V12 (2001) die James Bond in Die Another Day als auto van de zaak mocht gebruiken. Speciaal voor de rolprent 'Spectre' (2015) verscheen de DB10. Van de tien gebouwde exemplaren gingen de niet voor de film gebruikte naar enkele gefortuneerde klanten. 

Toekomstige modellen

De DB7 was het meest succesvolle model van Aston Martin, met meer dan vijfduizend stuks geproduceerd tussen 1994 en 2004. In de komende jaren worden de bekende modellen DB9, Vantage en Vanquish vervangen. We verwachten ook een SUV-achtige. Onvermijdelijk is dat het merk een elektrische auto gaat bouwen. Ook de andere nieuwe modellen staan in het teken van vergroening. Gewichtsbesparing en efficiëntere motoren zullen worden gecombineerd met de sportieve prestaties die het merk wil behouden. De nieuwe Aston-modellen zullen in design meer van elkaar gaan verschillen.

Daimler, het moederbedrijf van Mercedes-Benz, gaat Aston Martin technische expertise leveren in ruil voor 5 procent van de aandelen. Een van de belangrijkste technieken wordt de bodemplaat, door Mercedes' huistuner AMG te ontwikkelen voor Astons nieuwe generatie modellen vanaf 2016. Mercedes-AMG ontwikkelt ook, speciaal voor de Britse sportwagenbouwer, nieuwe motoren, versnellingsbakken en andere technologie. 

Supercars

Naast de sportcoupé's, cabriolets (bij Aston ‘Volante’ geheten) en roadsters komt Aston Martin ook af en toe met een supercar. De One-77 (2010) met zevenliter V12-motor had een topsnelheid van ruim 300 km/u en een 0-100 km/u-sprint onder de 3,5 seconden. De exclusieve auto was weggelegd voor 77 personen die 1,25 miljoen euro (exclusief belastingen) konden en wilden ophoesten.

Nog duurder - rond de 3 miljoen euro - wordt de AM RB 001, een supercar die samen met het Formule 1-team Red Bull Racing wordt ontwikkeld. Hiervan zullen 99 tot 150 exemplaren verschijnen. Hoewel de supercar gewoon op de weg zal kunnen rijden moet 'ie op het circuit 'tot dingen in staat zijn die geen enkele straatauto kan'.

Lagonda

Sinds 2007 is het bedrijf in handen van investeerders. In 2009 herintroduceerde Aston Martin de merknaam Lagonda, dat sinds 1965 een slapend bestaan had geleid. Met een gigantische SUV Concept kondigde het bedrijf aan dit merk te gaan gebruiken voor luxe auto’s die buiten het sportieve Aston Martin-gamma vallen. Daarmee hoopt het ook opkomende markten te veroveren, waar de huidige Astons de (slechte) wegen niet goed aankunnen. Momenteel biedt het alleen de Lagonda Taraf aan, een met de hand gebouwde, zeer luxe limousine die concurreert met Rolls-Royce-modellen. 

In 2003 werd het nieuwe hoofdkantoor annex fabriek in Gaydon geopend. De architectuur reflecteert volgens het merk het wezen van Aston Martin: de kracht van het idee, de innerlijke schoonheid van geavanceerde technische oplossingen, en de ziel van handgemaakte sportauto’s.