Binnen de verkoopstatistieken van Toyota heeft de RAV4 een aardige vinger in de pap. Het model heeft in de loop der jaren een grote schare fans weten te krijgen. Al in 1994 deed de RAV4 van zich spreken, hoewel dat toen nog onder de naam Funcruiser was. Eind jaren negentig werd de naam omgedoopt naar Recreational Activity Vehicle 4-wheel drive, RAV4, en nu heeft het auto zelf een paar wijzigingen ondergaan.


De meest in het oog springende veranderingen zijn aan de voorkant te zien. Bumper en grille zijn nieuw getekend en moeten de auto vooral een stoerder en een meer macho uitstraling geven. De mistlampen zien er iets anders uit en de koplampen hebben nu een afdekking gekregen van helder kunststof. Toont net effe lekkerder en bovendien is de lichtopbrengst er beter door.


Aan de achterkant bleven de nieuwe details beperkt tot andere achterlichtclusters en een andere afdekkap voor het reservewiel. Maar dan binnen. Het interieur en het dashboard zijn wat donkerder van kleur, dat valt vrijwel meteen op. Belangrijker is de uitbreiding van de standaarduitrusting van alle uitvoeringen. Radio/cd-speler inclusief bediening op het stuurwiel, in sommige uitvoeringen zijn een volautomatische airco, een automatisch dimmende binnenspiegel en cruise control standaard en er is een uitgebreider aanbod van opties, waaronder bijvoorbeeld een Full Map navigatiesysteem.


Ook aan de veiligheid is natuurlijk aandacht besteed. Airbags voor bestuurder en passagier zijn standaard, in sommige versies zijn daar nu ook zijairbags en gordijnairbags bijgekomen. En dan zijn er nog allerlei elektronische beschermengeltjes aan boord, zoals Vehicle Stability Control, Traction Control en Brake Assist. Op motorgebied is er weinig veranderd, de motoren zijn alleen zuiniger geworden en voldoen nu aan de laatste emissie-eisen. Medio oktober staat de nieuwe RAV4 bij de Toyotadealer; prijzen zijn nog niet bekend.