De eerste stationwagon uit de historie van Jaguar krijgt in Nederland een vanafprijs van 37.600,-. Die prijs geldt voor een Jaguar die om nog een andere reden bijzonder is, want het betreft de 130 pk sterke 2.0D, de eerste dieselgestookte Jaguar ooit. De meer conservatieve aanhangers van het merk kunnen we geruststellen door te melden dat de Estate vanaf ook leverbaar zal zijn met 2,0-, 2,5- en 3,0-liter benzinemotoren.


Een blik op de prijslijst van de saloon leert dat Jaguar voor de extra ruimte en gebruiksmogelijkheden een meerprijs rekent van 2.700,-. Hoewel Jaguar er prat op gaat dat de X Estate de ruimste in zijn klasse is, ben je voor verhuisdoeleinden beter af met een Vectra station. Maar wie de meeste golfclubs kwijt wil, die neme deze.


Het extra lange dak wordt opgesierd met dakrails standaard in zwart en als optie metaalkleurig. Zoals gebruikelijk bij veel moderne stations is de achterruit separaat te openen. De achterbank is in twee delen neerklapbaar en slim is de 12V-aansluiting in een bergvak onder de laadvloer, waar je je laptop uit het zicht kunt opladen. De bagageruimte is verder afgewerkt met een veiligheidsnet en een bagagescherm.


De X-TYPE Estate staat vanaf maart in de showroom en is verkrijgbaar als standaarduitvoering, als Sport en als Executive. Leaserijders een belangrijke doelgroep voor deze auto die een maandbedrag van maximaal 800,- ter beschikking hebben, kunnen zich vast naar de dealer haasten. De 2.0D Estate kost bij een contract van 48 maanden en 20.000 km bij Jaguar Financial Services 799,- per maand.