Dat het beste van twee werelden uitstekend is te combineren zonder concessies te hoeven doen, bewijst Audi met de allroad quattro.
De nieuwe, compacte achtcilindermotor

De Audi allroad quattro 4.2 accelereert met zijn vermogen van 220 kW (300 pk) in slechts 7,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 240 km/h. Nog indrukwekkender is de brede koppelkromme: tussen 2700 en 4600 tpm, het in de praktijk meest benutte toerentalbereik, heeft de opvallend rustige draaiende V8 continu de maximale trekkracht van 380 Nm beschikbaar.



Om de uitgesproken terreinvaardigheid van de allroad quattro nog verder te optimaliseren, pasten de ingenieurs de V8-motor aan de carrosserie aan, in plaats van omgekeerd. De technici slaagden erin om de lengte van de toch al compacte Audi achtcilinder nog eens met 52 mm te reduceren tot 464 mm. Bovendien konden zij door toepassing van een magnesiumlegering voor bepaalde componenten ook het gewicht verminderen. De nieuwe V8 is vijf kg lichter dan de V8 in de A6 4.2 quattro en S6. Twee regelbare elektrische ventilatoren vervangen de viscoventilator aan de voorzijde van de motor. De vier nokkenassen worden onderhoudsvrij door kettingen aangedreven. De getande riem aan de motorblokvoorzijde is vervangen door een onderhoudsvrije ketting aan de achterkant, die de nevenaggregaten aandrijft.



Het ook nieuwe Motronic ME 7.1.1. managementsysteem regelt de vermogensbehoefte van de allroad quattro 4.2 op basis van het motorkoppel. Een tweetraps, variabel inlaatspruitstuk uit magnesium zorgt voor het volle motorvermogen in het hogere toerentalgebied en voor grote trekkracht vanaf lagere toerentallen. Tot de indrukwekkende motorprestaties draagt ook de traploze verstelling van de nokkenassen bij. De 4,2-liter V8-motor in de Audi allroad quattro voldoet aan de EU4-emissienorm.



De permanente vierwielaandrijving met variabele aandrijfkrachtverdeling door middel van een zelfsperrend Torsen tussendifferentieel biedt ook met de krachtige V8-motorisering een optimale, veilige overbrenging van het aandrijfkoppel op het wegdek.


Ook de nieuwe Audi S4 zal profiteren van deze achtcilinder krachtbron; in de S4 krijgt deze een nog sportievere afstemming. Het nieuwe V-motorconcept van Audi vormt de basis voor een geheel nieuwe generatie benzine- en dieselkrachtbronnen van het merk.



De Audi allroad quattro 4.2 is standaard uitgerust met een vijftraps tiptronic automaat, inclusief dynamisch schakelprogramma DSP en sportprogramma. Zo kan het comfort van een moderne vijftrapsautomaat worden gecombineerd met een uitgesproken sportieve rijstijl. Bij het driespaaks sportstuurwiel met schakeltoetsen (meeruitvoering) kan de bestuurder nu ook met een druk op de knop direct kiezen voor automatisch of handmatig sequentieel schakelen (tip-in-functie). De bestuurder kan dus de handen aan het stuur laten als hij voor bijvoorbeeld een inhaalmanoeuvre wil terugschakelen.



Elektronische onderstelregeling en 4-niveau-luchtvering

De sterke, onafhankelijke lichtgewicht-wielophanging van de allroad quattro biedt de bestuurder een exacte terugkoppeling van het gedrag van de auto, een nauwkeurige besturing en een veilige koersstabiliteit. De rijder wordt daarbij ondersteund door het elektronisch stabiliseringsprogramma ESP, ABS, de elektronische remkrachtverdeling EBV, de aandrijfslipregeling ASR en het elektronisch sperdifferentieel EDS.



Om het beste van twee werelden te realiseren, koos Audi bij de allroad quattro voor een variabele bodemvrijheid door middel van de doordachte, elektronisch geregelde luchtvering met vier niveaus op voor- en achteras. Het flexibele karakter van dit systeem maakt het mogelijk om gebaande paden te verlaten en ook op asfalt volop te genieten, zonder beperking van dynamiek, comfort of veiligheid. Audi heeft de bediening van de niveauregeling voor alle allroad quattro-versies drastisch vereenvoudigd. Zo is de automatische parkeerniveau-instelling komen te vervallen en is de afstemming van de automatische snelheidsregeling geoptimaliseerd.



Bij het bereiken van de desbetreffende activeringssnelheid wordt het luchtveringsniveau automatisch aangepast. Het maakt geen verschil of de auto op het ingestelde niveau is gestart, of dat de bestuurder het niveau tijdens het rijden heeft ingesteld. De maximale niveauhoogte met de grootste bodemvrijheid (208 millimeter), voor in het terrein, moet altijd door een druk op de knop worden geactiveerd.



Op maat gesneden uitrusting

De Audi allroad quattro heeft een royale uitrusting; voor de 4.2 is deze nog verder uitgebreid. De achtcilinderversie staat op 7,5×18-inch lichtmetalen spaakvelgen (bandenmaat 245/45 R 18Y) en heeft Xenon-koplampen. Bumpers, wielkastverbreders en dak zijn uitgevoerd in een matte contrastlak, maar zij zijn (optioneel) ook in carrosseriekleur leverbaar. Daarbij blijft een deel van voor- en achterbumper in contrastkleur. De bodembeschermplaat uit aluminiumkleurig roestvrijstaal aan voor- en achterzijde is subtiel medebepalend voor de stoere aanblik van de auto.



Vijf van de negen carrosseriekleuren zijn nieuw: Alpacabeige metallic, Burgundrood pareleffect, Ebonyzwart pareleffect, Iers groen pareleffect en Kobaltblauw metallic. De 4.2-versie is standaard uitgerust met Cricketleder (tegen meerprijs met Recaro-stoelen) in drie kleurstellingen. Een met leder bekleed vierspaaks stuurwiel is eveneens standaard. Voor de stoelen zijn er diverse materialen: Cricketleder, een Alcantara-/ledercombinatie, Valconaleder of stof. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en voorzien van een elektrisch instelbare lendensteun en een opklapbare middenarmsteun.



Het diefstalalarm is inclusief bewaking van interieur, motorkap en achterklep; tevens is een akoestisch bewegingsalarm geïnstalleeerd. De passieve-veiligheidsuitrusting omvat standaard full-size airbags voor bestuurder en voorpassagier, zij-airbags voorin en het Audi hoofdairbagsysteem sideguard.