Op de IAA in Frankfurt, die nog tot en met 21 september is geopend, toont ieder merk weer waartoe het in staat is. Zo ook Audi, dat als verrassing een straatversie van de succesvolle Audi R8 onthulde, namelijk het studiemodel Le Mans quattro.


De Le Mans quattro heeft de genen van de Audi R8 geërfd en dat belooft veel goeds: deze bolide wist namelijk tot drie keer toe de beroemde 24 Uur van Le Mans op zijn naam te schrijven. Net als de racer wordt ook de Le Mans quattro door een V10-motor met directe benzine-inspuiting, FSI, aangedreven. Het aggregaat levert 449 kW (610 pk) en het reusachtige koppel van 750 Nm is volledig beschikbaar tussen 1.750 en 5.800 toeren.


Volgens Audi moet de bestuurder daarmee in 3,7 seconden naar de 100 km/h kunnen snellen, om na 10,8 seconden al 200 km/h op de klok te zien. Uiteraard koos Audi voor haar permanente quattro vierwielaandrijving om al dit geweld veilig op het asfalt te krijgen. Hierbij wordt de kracht variabel over de voor- en achterwielen verdeeld.


Het uiterlijk is vrijwel net zo extreem als de R8, hoewel de Le Mans quattro toch ook stijlkenmerken van zijn minder potente stalgenoten draagt. Hoewel Audi nog niets heeft uitgesloten, lijkt de kans klein dat we de Le Mans quattro ooit op de openbare weg zullen tegenkomen. Wél is Audi achter de schermen druk bezig met het ontwikkelen van een krachtige coupé, boven de TT. Herinnert u zich nog de Audi Nuvolari, die begin dit jaar in Genève stond?