Jeep toont tijdens de Detroit Motor Show de bijzondere concept car Jeep Rescue. De Jeep Rescue is, zoals zijn naam al aangeeft, het aangewezen voertuig om in de meest onherbergzame gebieden als reddingsvoertuig te fungeren. Daarnaast is de Rescue een Jeep-terreinwagen in zijn meest uitgesproken vorm.


De Jeep Rescue combineert de legendarische vaardigheid waarmee Jeeps zich in ruw terrein bewegen, met de laatste technische ontwikkelingen op het gebied van search and rescue, oftewel het opsporen en redden van mensen. De Rescue is zo ontworpen dat hij zich zelfs in de meest afschrikwekkende berggebieden en woestijnen staande kan houden. Hierdoor is het een terreinauto geworden zoals alleen Jeep die zou kunnen maken, aldus Trevor Creed, Senior Vice President van Chrysler Group Design.

Om tot het ontwerp van de Rescue te komen, is Jeep gestart met een moderne interpretatie van het klassieke Jeep-model. Hiermee geeft de Rescue een duidelijke hint voor het design van een nieuwe, grote Jeep. Ook maakt deze concept car duidelijk dat de naam Jeep weliswaar gestoeld is op een rijke historie, maar zich toch nadrukkelijk als een dynamisch, vernieuwend merk presenteert.


Bijzondere voorzieningen

De Jeep Rescue heeft veel bijzondere voorzieningen die zijn afgestemd op zijn taak als reddingsvoertuig. Zo is er een generator die energie levert aan een 10 kW sterke elektromotor. De reddingswerkers vinden hun weg met behulp van een navigatiesysteem met drie dimensionale topografische informatie. Infraroodcameras en speciale zoeklichten helpen bij het opsporen van hen die in nood zijn. Een slimme voorziening vormen de cameras onder de auto, die obstakels zichtbaar maken voor de bestuurder. Verder heeft de auto verlichting rondom, een satelliettelefoon, een VHF radio, een digitale videorecorder met mogelijkheid voor transmissie per satelliet, vierpuntsgordels voor de inzittenden en een op afstand bedienbare lier voor en achter.


Op grote voet

Heel bijzonder is de manier waarop de Jeep Rescue vrijwel geheel open is te rijden. De voorruit is neerklapbaar en de achterruit inschuifbaar, terwijl het voorste deel van het dak een glazen schuifdak heeft en het achterste deel, van canvas, oprolbaar is. Bovendien zijn de vier portieren gemakkelijk te verwijderen. Het voertuig heeft vijf zitplaatsen.


De Jeep Rescue heeft indrukwekkende afmetingen. Het chassis is 203 cm breed, de wielbasis meet 312 cm en de wielen zijn liefst 94 cm hoog. Door letterlijk op zon grote voet te leven, is de Jeep Rescue niet uit zijn spoor te brengen. Daar komt bij dat de Rescue zelf uiterst duurzaam is. Vóór heeft hij hydropneumatische vering en achter een heavy-duty ophanging met schroefveren. De wagenhoogte is instelbaar, terwijl de carrosserie van de Rescue in zijn geheel tien centimeter omhoog kan om doorwaadbare passages gemakkelijk te kunnen overbruggen. De banden zijn van het run-flat type, waarmee de noodzaak voor een reservewiel vervalt. De bestuurder kan de bandenspanning van binnenuit regelen en dus afstemmen op de actuele condities.


Jeep Treo

Behalve de Jeep Rescue is ook de Jeep Treo concept car te zien op de Jeep stand in Detroit. Deze auto debuteerde reeds tijdens de Tokio Motor Show. De Treo is een echte Jeep die innovatief design combineert met milieuvriendelijke, hightech toepassingen en vooral bedoeld is voor een jonge doelgroep.


De Jeep Treo laat een nieuwe interpretatie zien van klassieke Jeep-elementen zoals bijvoorbeeld de herkenbare grille. Van binnen biedt de Treo plaats aan drie personen of aan twee inzittenden met hun (vrijetijds-)bagage. Ondanks de compacte afmetingen van de Treo, geeft het interieur een opmerkelijk gevoel van ruimte.

De basis van de Treo wordt gevormd door een compleet nieuw platform dat is ontworpen om gebruik te maken van drive-by-wire technologie en een emissievrije brandstofcel of een andere geavanceerde krachtbron. De Treo wordt aangedreven door twee elektromotoren één voor de voorwielen, de ander voor de achterwielen. Daarmee heeft de auto permanente vierwielaandrijving.