Kan het nóg zuiniger? Bij Hyundai wel. De 1.5 CRDi-motor uit de Getz, die toch al zo spaarzaam met zijn brandstof omging, is nog verder verbeterd. Het verbruik is met tien procent afgenomen, terwijl de trekkracht van de kleine Koreaan toegenomen is. Het enige dat gelijk is gebleven, is de prijs. Hoe doen ze dat toch?


Door kleine wijzigingen door te voeren. Zo is het koppel gestegen van 184 naar 191 Nm, maar bleef het toerengebied waarbij dit vrijkomt tussen 1.900 en 2.500 toeren per minuut. Ook het vermogen van 60 kW/82 pk bleef ongewijzigd. Door het common rail inspuitsysteem te verbeteren kon er echter toch een brandstofbesparing gerealiseerd worden. Dankzij de watergekoelde uitlaatgasrecirculatie (Exhaust Gas Recirculation, EGR) stoot de 1.5 CRDi een lager percentage stikstofoxide (NOx) uit en komen er minder roetdeeltjes in de lucht. Schoner is ie dus ook nog.

En dat is nog niet alles. Het materiaal van de aandrijflijn is verbeterd waardoor er nu minder wrijving optreedt, bijvoorbeeld bij de zuigers en de oliepomp. Ook de hydraulische stuurbekrachtiging moest eraan geloven en werd vervangen door een elektrische variant, waardoor de motor minder wordt belast en er dus een brandstofbesparing optreedt. De overbrenging is verlengd waardoor de Getz op kruissnelheid een later toerental haalt. Tot slot heeft hij ook nieuwe banden gekregen die een lagere rolweerstand hebben. Al deze wijzigingen zorgen ervoor dat deze Getz een gecombineerd verbruik heeft van 1 liter op maar liefst 22 kilometer, waarmee Hyundais kleinste diesel, nu zeker ook Hyundais zuinigste is.


De vernieuwde 1.5 CRDi-dieselmotor is alleen leverbaar in de zeer luxe Hyundai Getz DynamicVersion. De prijs van deze uitvoering blijft ondanks de verbeteringen gelijk, namelijk 15.795,- voor de driedeursversie. De vijfdeursversie is leverbaar voor 16.295,-.