Op de Salon van Genève konden we er al even naar kijken, maar nu de vernieuwde Mazda Tribute in de Nederlandse showrooms staat, kunnen we er ook in rijden. Dat is maar goed ook, want uiterlijk is de 4×4 niet erg veranderend. De wijzigingen zitten voornamelijk in het technische gedeelte.


Het grootste nieuws bevindt zich namelijk voorin de auto. De 91 kW/124 pk sterke twee liter viercilinder benzinemotor werd vervangen door een 2,3 liter krachtbron, die een flink hoger vermogen kan leveren van 110 kW/150 pk. Het vermogen van de drie liter V6 steeg met 4 kW/6 pk naar 149 kW/203 pk. De 2,3 liter is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, terwijl voor de V6 een viertraps automaat leverbaar is. Dieselen met een 4×4 vinden ze bij Mazda kennelijk not done, want er is nog altijd geen dieselmotor beschikbaar.

Natuurlijk is ook de buitenkant onder handen genomen, zij het niet zo heel spectaculair. Hij oogt wat ronder en daarmee dynamischer en meer van deze tijd. De bumpers, koplampen en de grille werden opnieuw vormgegeven en geven de neus nu een beetje een katachtige aanblik. De achterkant kreeg nieuwe achterlichten en de zijkanten nieuwe buitenspiegels. Ook de standaard lichtmetalen velgen zijn aangepast.


Qua veiligheid heeft Mazda andere airbags gemonteerd, de zogenaamde dual-stage airbags die in twee fasen uitklappen. Opzij is de auto voorzien van gordijnairbags. En, niet het minst belangrijk, achter zijn de trommelremmen vervangen door schijfremmen. Wel zon veilig idee met zoveel trekkracht onder de motorkap.


De nieuwe Mazda Tribute is leverbaar vanaf 33.395,-, terwijl de drie liter V6 pas begint bij 41.995,-. Voor al die extra paardenkrachten moet je dus wel wat over hebben.