Renault toont in Genève voor het eerst de Modus, een studiemodel waarvan in september tijdens de Autosalon van Parijs al een definitieve productieversie zal worden voorgesteld. De Modus is niet bedoeld als opvolger voor de Twingo of de Clio, maar vindt tussen deze modellen een eigen plekje.


De Renault Modus is 3,79 meter lang en is bedoeld als monovolume. De vormgeving is duidelijk van Renault. Opvallend is dat de Modus een uitzonderlijk groot raamoppervlak heeft, en een al even ruim interieur. Dit prototype staat op grote 17-inch velgen en heeft dikke bumpers en stootlijsten in carrosseriekleur.

Verzorgd interieur

Renault heeft erg zijn best gedaan op het interieur, dat vooral wordt gekenmerkt door aangename, ronde vormen, zachte materialen en een eenvoudig ontwerp. Alleen de meest noodzakelijke knoppen en hendels zijn aanwezig, waardoor het geheel een overzichtelijke indruk maakt. Het instrumentenpaneel bestaat uit een digitale teller en snelheidsmeter in een zilverkleurig paneel dat fraai lichtblauw wordt verlicht. Een grappig detail is de stoelbekleding die bedrukt kan worden met inktjettechnologie en zo kan worden omgetoverd tot bijvoorbeeld een fotografische weergave van een landschap.


Volgens Renault heeft de Modus de meeste ruimte in zijn segment, waarin bijvoorbeeld ook de Opel Meriva en de Fiat Idea meedoen. De achterbank is over 17 centimeter verschuifbaar en biedt afhankelijk van de stand plaats aan twee of drie inzittenden. De Modus heeft ook een speciaal ontwikkeld fietsrek, dat in de koffer opgeborgen kan worden, plaats biedt aan twee fietsen en bevestigd wordt in speciale punten in de bumper en het chassis.


Renault heeft deze Modus voorzien van een 1,6 liter benzinemotor met een vermogen van 115 pk. Wat bij een productiemodel de andere varianten worden, is niet bekend. Wel is dit prototype uitgerust met enkele noviteiten die in dit segment nog niet eerde te zien waren. Zo maken de achterlichten gebruik van moderne LED-technologie en vallen aan de voorkant meedraaiende bi-Xenonkoplampen op.