Jeep grijpt met een toekomstblik terug op het verleden. Het Amerikaans/Duitse concern heeft een nieuw studiemodel ontworpen dat luistert naar de naam Gladiator. Hij heeft dan ook best wat antieke trekjes.


De Gladiator is een zogenaamde Flexible Utility Truck die alle mogelijkheden van de Wrangler in zich heeft, maar die kennelijk nog flexibeler in het gebruik kan zijn. Hij onderscheidt zich van zijn broertje doordat het een pick-up is. Verder kunnen de deuren maximaal 180 graden openen, wel zo makkelijk bij inladen en instappen. De zitplaatsen zijn verdeeld over twee zitrijen, waarvan de achterste naar voren kan zodat er meer laadruimte ontstaat. Over de bak is een linnen kap gespannen die er in zijn geheel af kan.

Met een knipoog naar de historie zit het reservewiel weer aan de buitenkant, net als bij de vroegere trucks. Dat heeft Jeep vast niet alleen vanuit schoonheidsoogpunt gedaan, want behalve dat het er stoer uitziet, geeft het meer ruimte in de laadbak. Het uiterlijk is verder wat antiek, Jeep heeft nergens zeer spectaculair design toegepast waardoor de Gladiator wel heel veel van de oer-jeep, de Wrangler, wegheeft. Ook de vierwielaandrijving is traditiegetrouw gecombineerd met een handgeschakelde versnellingsbak: geen luie automaten, in een Jeep moet je zelf werken. Voor de aandrijving koos Jeep een diesel met een inhoud van 2,8 liter en vier cilinders, goed voor 163 pk.


Of de Gladiator er komt is nog niet bekend. Hij wordt in ieder geval in januari aan het publiek voorgesteld op de autoshow in Detroit. Wel staat er een nieuwe Wrangler op het programma, maar die zullen we pas over twee jaar kunnen aanschouwen. Het schijnt overigens dat met de komst van een nieuwe Wrangler voortaan ook de verlengde uitvoering, de Wrangler Unlimited, buiten Amerika leverbaar wordt.