Een uitstraling met meer grandeur, de introductie van een dieselmotor en een nog betere value for money moeten Hyundai ook succes in het E-segment brengen. De Grandeur volgt de XG op en staat vanaf september in de showroom.

De Grandeur wacht een lastige taak. Het E-segment wordt al decennia lang gedomineerd door Mercedes (E-Klasse), BMW (5 Serie) en Audi (A6). Pogingen van andere Europese fabrikanten laat staan Koreaanse hebben tot nu toe allemaal gefaald. Ook van Hyundais vorige vlaggenschip, de XG, is hier slechts een handjevol verkocht. Hoeveel waar ze ook voor hun geld bieden, klanten die in deze klasse winkelen, zijn vooral gevoelig voor imago.


Toch heeft de Grandeur een aantal sterke troeven achter de hand. Ten opzichte van de XG is hij, met name in de hoogte (+ 7 cm) weer een flink stukje gegroeid. Vijf inzittenden vinden er een royale zitplek. Jammer dat het koetswerk niet met meer lef is getekend net als de nieuwe Sonata is het ontwerp vrij anoniem, terwijl design juist in dit segment zon belangrijk koopargument is.


Gelukkig is Hyundai wel zo verstandig geweest om een dieselmotor aan het leveringsprogramma toe te voegen. De 2,2 liter viercilinder met common-rail inspuiting levert 145 pk en komt later dit jaar ook beschikbaar voor de Sonata. De andere krachtbron voor de Grandeur is en 3,3 liter V6 benzinemotor met 233 pk en 308 Nm koppel. Beide motoren worden gecombineerd met een vijftraps automaat, die ook handmatig is te bedienen.


De benzinevariant staat vanaf september bij alle Hyundai-dealers; in tegenstelling tot de XG wordt de Grandeur niet meer door een selectief clubje dealers verkocht. De diesel volgt januari volgend jaar. Prijzen worden later bekendgemaakt.