Jeep werkt momenteel hard aan een opvolger van haar oermodel, de Wrangler. Meest opvallende nieuws is dat hij straks ook in Europa leverbaar zal zijn in twee lengtes.


De Wrangler is en blijft de meest ruige en pure Jeep. Dat betekent dat je ook met de nieuwste generatie gerust de beruchte Rubicon Trail kunt afleggen. Daarvoor krijgt de Wrangler nog meer grondspeling, grotere wielen en een grotere spoorbreedte. De korte, tweedeurs Wrangler heeft een wielbasis van 2.413 millimeter, de voor Europa nieuwe vierdeurs variant heeft de voor- en achteras 2.964 millimeter uit elkaar staan.


Zoals deze eerste foto laat zien, blijft het design trouw aan de vorige generaties Wrangler. Dat betekent dat ook de nieuwste oplage eerder geschikt is voor cowboys dan voor dameskappers. Stoere, hoekige lijnen overheersen. Zowel de korte als de lange versie zullen verkrijgbaar zijn met een vast dak of een softtop. Bij de open variant is de voorruit neerklapbaar voor het ultieme Jeep-gevoel. Onlangs toonde Jeep als studiemodel ook een pick-up variant, de Gladiator, maar of die ook het productiestadium haalt, is zeer de vraag.


De nieuwe Wrangler staat in de herfst van 2006 in de Amerikaanse showrooms. Wanneer Jeep hem naar Europa verscheept is nog niet duidelijk.