Je kunt veel zeggen van de Chinese JMC Landwind, maar niet dat het een saaie auto is. Na een dramatisch slecht verlopen crashtest en een dreigend verkoopverbod binnen de EU is de Landwind toch veilig. Zegt Landwind.

Over free publicity heeft Landwind niets te klagen, want het merk is al weken lang regelmatig in het nieuws. Het SUV-model scoorde bijzonder slecht in een crashtest van de ADAC/ANWB waar de Europese importeur van het merk, de Nederlander Peter Bijvelds, natuurlijk niet blij mee was. Hij besloot zelf een crashtest uit te laten voeren door de Duitse keuringsinstantie TüV. Gisteren werden de resultaten bekendgemaakt waaruit zou blijken dat de Landwind gewoon veilig is. Alleen werd deze test uitgevoerd na de montage van een extra verstevigingsbalk die ontbreekt in de reeds afgeleverde modellen. Ook lag de botssnelheid een stuk lager. Een typisch geval van appels met peren vergelijken, zo lijkt het. De tweede test bewijst weliswaar dat de Chinese auto aan de Europese eisen voldoet, maar dat is niet hetzelfde als een auto die de (veel strengere) EuroNCAP-eisen kan doorstaan.

Landwind is druk bezig om extra voorzieningen te treffen die de auto nog veiliger moeten maken. Importeur Bijvelds laat het er overigens niet bij zitten en wil een rechtzaak beginnen tegen de ADAC en de ANWB. Zap dus niet weg, pak een glas frisdrank en een zak chips en blijf lekker zitten voor de volgende aflevering van de Landwind-soap.


Je kunt veel zeggen van de Chinese JMC Landwind, maar niet dat het een saaie auto is. Na een dramatisch slecht verlopen crashtest en een dreigend verkoopverbod binnen de EU is de Landwind toch veilig. Zegt Landwind.

Over free publicity heeft Landwind niets te klagen, want het merk is al weken lang regelmatig in het nieuws. Het SUV-model scoorde bijzonder slecht in een crashtest van de ADAC/ANWB waar de Europese importeur van het merk, de Nederlander Peter Bijvelds, natuurlijk niet blij mee was. Hij besloot zelf een crashtest uit te laten voeren door de Duitse keuringsinstantie TüV. Gisteren werden de resultaten bekendgemaakt waaruit zou blijken dat de Landwind gewoon veilig is. Alleen werd deze test uitgevoerd na de montage van een extra verstevigingsbalk die ontbreekt in de reeds afgeleverde modellen. Ook lag de botssnelheid een stuk lager. Een typisch geval van appels met peren vergelijken, zo lijkt het. De tweede test bewijst weliswaar dat de Chinese auto aan de Europese eisen voldoet, maar dat is niet hetzelfde als een auto die de (veel strengere) EuroNCAP-eisen kan doorstaan.

Landwind is druk bezig om extra voorzieningen te treffen die de auto nog veiliger moeten maken. Importeur Bijvelds laat het er overigens niet bij zitten en wil een rechtzaak beginnen tegen de ADAC en de ANWB. Zap dus niet weg, pak een glas frisdrank en een zak chips en blijf lekker zitten voor de volgende aflevering van de Landwind-soap.