Volkswagen schrapt zijn dikke V10 TDI uit het motorengamma van de Phaeton, wegens milieuredenen. Een nieuwe smet op het toch al zo geteisterde imago van de limousine.

De Phaeton zal niet de geschiedenis ingaan als het meest succesvolle model van Volkswagen. Sinds de verschijning van de limousine wordt hij geplaagd door vele kleine tegenslagen. Maar ja, dat maakt samen één grote tegenslag. Wij vragen ons af wanneer de echt grote klap komt. Nu heeft Volkswagen weer besloten om de V10 TDI-motor te schrappen. De reden? Hij voldoet niet aan de nieuwe emissie-eisen, en voor de inbouw van een standaard roetfilter moet Volkswagen te veel investeren om aan de Phaeton uiteindelijk geld te kunnen verdienen. Dus exit V10.

Dat het met deze motor niet helemaal lekker liep, viel eind 2004 al op, toen Volkswagen besloot een kleinere dieselmotor aan het gamma toe te voegen. De grote V10 TDI met zijn verkoopprijs van € 144.440,– lag voor velen toch echt boven de begroting. Dat leek heel even een opleving voor de Phaeton, voor de 3.0 liter V6 TDI-motor van € 85.605,– was namelijk meer animo.

Eerder al werd besloten om de Phaeton van de Amerikaanse markt te halen. Daar wil men maar niet aan een grote Volkswagen limousine. Kennelijk houdt men daar meer van de Jetta, Eos en Passat. En als men dan in een slee wil rijden, dan tenminste eentje van Amerikaanse makelij. Misschien moet Volkswagen daar een wijze les uit leren en zich gewoon houden aan het produceren van wagens voor het volk.