Mitsubishi lanceerde bij de introductie van de nieuwe L200 de nieuwe segmentaanduiding ‘Sports Utility Truck’. Ford zorgt met de compleet vernieuwde Ranger direct voor stevige concurrentie.

Phil Collareno, hoge baas bij Ford Europa, verwoordt het als volgt: “De nieuwe Ranger is een bijzonder stijlvolle, duurzame auto. Hij maakt zijn stoere imago meer dan waar en biedt nu nog meer comfort en gebruiksgemak. De Ranger is een robuuste, professionele auto, die niet alleen plezier en klasse uitstraalt, maar bovendien van aanpakken weet.” Een omschrijving die geheel in lijn ligt met de beloften die Mitsubishi doet omtrent de L200, alleen dan wat omslachtiger.

Qua vermogen en trekkracht doet de Ford Ranger het echter iets beter dan zijn Japanse concurrent. De Ranger heeft met de 143 pk sterke 2,5 liter Duratorq TDCi-dieselmotor zeven paardenkrachten meer dan de even grote turbodiesel van de L200. Het koppel van 330 Nm bij 1.800 toeren ligt ook net boven het draaimoment van de Mitsubishi, dat 314 Nm bij 2.000 toeren bedraagt.

De nieuwe Ford Ranger komt na de zomer op de Europese markt. Prijzen zijn nog niet bekend. Mitsubishi heeft de lat op dat gebied hoog gelegd, of beter gezegd laag, want de L200 is al leverbaar vanaf 17.950 euro (exclusief belastingen).