Na het debuut van Chevrolets dieseltechnologie in de Captiva en Epica zijn nu eindelijk ook de compactere modellen aan de beurt. Vanaf maart 2007 wordt een tweeliter diesel leverbaar zowel de Lacetti als de Nubira Stationwagon. Chevrolet presenteert de nieuwe uitvoeringen in Bologna.

“De introductie van onze nieuwe dieselmodellen in Bologna is in twee opzichten ideaal,” verklaart Wayne Brannon, Executive Director van Chevrolet Europe. “Allereerst is Italië de grootste markt voor Chevrolet in West-Europa en bovendien zijn diesels daar uitermate populair.” Chevrolet wil graag groeien in Europa en een goed dieselaanbod is daarbij van groot belang. De Lacetti en Nubira krijgen in eerste instantie een aangepaste viercilinder uit de Captiva. In een later stadium volgt een kleinere variant, met naar verwachting een cilinderinhoud van 1,4 liter. Ook voor de Tacuma, Aveo en Matiz staat een dieselmotor op de planning.

De 2,0 liter commonrail diesel levert 121 pk en heeft een maximumkoppel van 280 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Daarmee halen de Lacetti en Nubira Stationwagon een topsnelheid van 186 km/h en kunnen ze in 9,8 seconden van nul naar honderd accelereren. Het verbruik bedraagt ongeveer zes liter per honderd kilometer. De zestienkleps krachtbron is uitgerust met het meest moderne common-rail systeem van Bosch, waarin de injectoren de dieselbrandstof bij een druk tot 1.600 bar in de verbrandingskamers spuiten. Andere belangrijke technische kenmerken van de SOHC turbomotor zijn de aluminium cilinderkop en de balansas, die zorgt voor een soepele loop.