Zoals verwacht is de nieuwe Mitsubishi Pajero een doorontwikkeling van zijn voorganger. Het Japanse merk is dan ook een fervent aanhanger van evolutietheorieën. Het vernieuwde model wordt tijdens de Salon van Parijs tentoongesteld.

De Mitsubishi Pajero debuteerde 25 jaar geleden en is sinds die tijd trouw gebleven aan het oorspronkelijke concept. Met de nieuwste evolutie keert de Pajero zelfs wat meer terug naar zijn wortels, de Pajero II Concept uit 1979, met de hoge, rechte voorruit, het karakteristieke front en de aan de zijkant scharnierende achterklep, inclusief reservewiel. Want de Mitsubishi Pajero is altijd een auto geweest voor de echte avonturier, een pure off-roader en niet slechts een statussymbool. Mitsubishi’s successen in de Dakar Rally hebben die reputatie benadrukt. Ook van de nieuwe Pajero is een cross-country racer afgeleid die door de Noord-Afrikaanse woestijnen en steppes zal scheuren. Zowel de straatversie als de wedstrijdauto, ook wel MPR13 of Pajero Evolution genoemd, worden in Parijs onthuld.

Dat de Mitsubishi Pajero een echte terreinwagen is, wil niet zeggen dat er van comfort geen sprake is. De nieuwe Pajero is rijk uitgerust met onder meer een navigatiesysteem met 30 GB harde schijf en een audiosysteem met twaalf luidsprekers. De Europese uitvoering krijgt de beschikking over een nieuwe 3,2 liter Di-D common-rail dieselmotor met 170 pk en een 3,8 liter MIVEC V6 benzinemotor met 250 pk.