Skoda heeft in maart van dit jaar de meest succesvolle verkoopmaand uit zijn geschiedenis beleefd. Met dank aan de Octavia – en aan de Oost-Europese ‘thuismarkt’ van het merk.

In maart van dit jaar werden er wereldwijd 60.665 Skoda’s verkocht. Nooit eerder deed het merk het zo goed in één maand tijd. De Skoda Octavia blijkt de populairste Skoda van het moment te zijn; in de afgelopen drie maanden groeiden de verkopen van de middenklasser met iets meer dan 10 procent; van de Octavia Combi werden er 7,9 procent meer verkocht. De verkopen van de Fabia daalden, maar dat heeft alles te maken met de introductie van het nieuwe model, dat dezer dagen in Nederland bij de dealers landt. Verliezer is de Superb, het topmodel van de Tsjechen, dat als enige Skoda minder vaak (-0,9 procent) werd verkocht dan een jaar geleden. Van de Roomster zijn er ruim 15.000 stuks verkocht, waarmee Skoda’s kleine ruimtewonder iets tegenvalt bij de verwachtingen.

In het eerste kwartaal van dit jaar verkocht Skoda in totaal 149.926 auto’s wereldwijd. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2006 (toen Skoda 129.778 auto’s afzette) betekent dat een verkoopstijging van 15,1 procent. In Nederland groeide het Tsjechische merk van een marktaandeel van 1,69 in het eerste kwartaal van vorig jaar naar 2,05 procent in de afgelopen drie maanden. In Oost-Europa, thuisbasis van Skoda, zag het merk de verkoopaantallen met maar liefst 50,4 procent stijgen.