Vanaf 2012 mogen auto’s in de Europese Unie nog maar 130 gram CO2 per kilometer uitstoten, maar over de exacte invulling van deze eis bestaat nogal wat onduidelijkheid. De Europese Commissie onderzoekt nu of de norm per auto, per fabrikant of voor het volledige Europese wagenpark gaat gelden.

In het laatste geval krijgen autofabrikanten mogelijk de gelegenheid om te handelen in emissierechten. Dat wil zeggen dat een merk dat boven de norm zit, compensatie kan kopen bij merken die netjes onder de norm blijven. De Duitse autofabrikantenvereniging VDA, die met veelverbruikende klanten als Porsche, Audi en Mercedes veel belang heeft bij een goede regeling, ziet er echter niets in om de kas van Italiaanse of Franse merken te spekken. De VDA wil dat de opbrengsten van de emissiehandel naar de EU of het land waarin de auto wordt verkocht gaan.

De Duitse krant Handelsblatt meldt bovendien dat de Europese Commissie overweegt de toekomstige uitstootnormen te relateren aan het gewicht van de auto. Volgens de krant komt er in september een concreet voorstel hierover naar buiten.