De compleet nieuwe Toyota Corolla is alweer de tiende generatie van de wereldwijde bestseller waarvan er wereldwijd zo’n 850.000 in sedan uitvoering zijn verkocht. De hatchback uitvoering is inmiddels vervangen door de Auris, maar de sedan gaat onverminderd door. De nieuwe Corolla is van meet af aan ontworpen als een sedan. Dit is met andere woorden dus duidelijk geen hatchback waaraan later nog een kofferbak is toegevoegd. De gladde karakteristieke uitstraling wordt bovendien nog versterkt door de toegenomen totale lengte, het lage dakprofiel en de ranke stijlen. Belangrijke kenmerken van de nieuwe Corolla zijn maximale interieurruimte en een hoogwaardige omgeving voor de inzittenden.

De 1,6 liter benzinemoter met 124 pk (91 kW) is een Dual VVT-i motor die uitstekende prestaties levert en toch een laag brandstofverbruik kent. De Dual VVT-i technologie past de kleptiming van zowel de inlaatklep als de uitlaatklep van de motor doorlopend aan, zodat deze onder alle omstandigheden uiterst efficiënt functioneert. Dit zorgt voor aanzienlijk meer koppel bij lage en middelhoge toerentallen en meer vermogen bij hogere snelheden. Het brandstofverbruik en de uitstoot nemen tegelijkertijd af met een groen B-label als resultaat.

De nieuwste dieselmotor in de Corolla-lijn is de nieuwe generatie 2.0 D-4D-F 126 pk
(93 kW). Deze motor is standaard uitgerust met een roetfilter. De nieuwe Corolla is leverbaar met diverse transmissies, die elk zijn afgestemd op het motorvermogen. De benzinemotor is voorzien van een conventionele handgeschakelde transmissie met vijf versnellingen. De krachtige 2.0 D-4D-F dieselmotor beschikt over zes versnellingen.

Met de Multi-Mode Transmissie combineert de automobilist de voordelen van een handgeschakelde transmissie met het comfort van een automatische transmissie. Deze Multi-Mode Transmissie is leverbaar voor de 1,6 liter 16v VVT-i.

De tiende Europese generatie van de Corolla staat vanaf medio september bij de Nederlandse Toyota dealer.