Alfa heeft de 2,4-liter JTDM 20V dieselmotor van de 159 vernieuwd. Het vermogen is toegenomen tot 210 pk en het maximumkoppel van 400 Nm is nu al beschikbaar vanaf 1.500 toeren, in plaats van 2.000 omwentelingen per minuut. Bovendien kan de krachtbron voortaan worden gecombineerd met Q4 permanente vierwielaandrijving.

De vernieuwde 2.4 JTDM 20V motor is onder meer voorzien van een nieuwe Garrett turbocompressor met variabele geometrie en gemodificeerde inspuitpomp en inlaattraject. Ook het uitlaatsysteem is opnieuw ontwikkeld. Aanpassingen aan de hardware en software van de dieselmotor zorgen eveneens voor een hoger prestatieniveau. De diesel is standaard voorzien van een roetfilter.

Net als de Alfa 159 3.2 JTS is de 2,4-liter dieselmotor voortaan ook te combineren met Alfa’s Q4-systeem. De permanente vierwielaandrijving vergroot het rijplezier en de dynamiek van de auto. Het hart van het systeem wordt gevormd door een mechanisch zelfblokkerend centraal differentieel van het Twindiff-type. Afhankelijk van de grip verdeelt het differentieel de aandrijfkracht tussen de voor- en achterwielen. Het Q4-systeem is leverbaar voor de uitvoeringen Progression, Distinctive en TI tegen een meerprijs van 3.000 euro. De Alfa 159 2.4 JTDM is er vanaf 39.195 euro. De prijslijst van de 159 Sportwagon begint bij 40.495 euro.