General Motors heeft bij de verkiezing van de Noord-Amerikaanse ’Car of the Year 2007’ én ook bij de verkiezing van de Noord-Amerikaanse ’Truck of the Year 2007’ de titel veroverd. Zo bleek bij de bekendmaking van de uitslag tijdens de North American International Auto Show (NAIAS), die thans in het Cobo-centre in hartje Motown (Detroit) plaatsvindt. Bij de ’Car of the Year 2007’ was de hoogste eer weggelegd voor de Saturn Aura; bij de ’Truck of the Year 2007’ kreeg de Chevrolet Silverado de lauwerkrans omgehangen.

Voor GM was het voor ’t eerst sinds 1998, toen de destijds vernieuwde Chevrolet Corvette won, dat het grootste automerk van de USA en Canada bij deze verkiezing weer ’ns een titel veroverde. En dat dit keer dan nog wel met een dubbelslag.

Dat is een aardige opsteker voor het verder door financiële troubles geplaagde autoconcern. Topman Rick Wagoner stak zijn blijdschap dan ook niet onder stoelen of banken toen hij het heugelijke feit vernam. Met een grote grijns van oor tot oor stond hij vervolgens de pers te woord om vragen over dit goede nieuws te beantwoorden. Hij zag er een voorteken in voor een goed jaar, sprak van een keerpunt voor het concern en zag dankzij de titels uiteraard ook positieve verkoopresultaten voor beide nieuwe GM-modellen in het verschiet liggen….

In 2006 ging de titel ’North-American Car of the Year’ naar de Honda Civic en won de Honda Ridgeline de titel Noord-Amerikaanse ’Truck of the Year’. Dus ook vorig jaar was er sprake van een dubbelslag voor één merk.

Champagne

Vooral bij het hoofdkantoor van Saturn in Kentucky knalden de champagnekurken er na de bekendwording van de uitslag van de Noord-Amerikaanse ’Car of the Year 2007’ lustig op los. Logisch, want het is voor het eerst in de geschiedenis van dit compact-car merk van General Motors dat een Saturn-model deze titel in de wacht sleept.
Wie zich afvraagt wat die Saturn Aura precies voor een wagen is, moet zich gewoon een Europese Opel/Vauxhall Vectra voor de geest halen. Want die Aura is niet meer en niet minder dan de Amerikaanse versie van die Vectra. Ook de bekende chroom-strips die de moderne Opel-modellen kenmerken, komen we bij de Saturn Aura in gelijke mate tegen.

Alleen qua motorisering is de Aura zijn Europese tegenhangers wel de baas. De basisversie is de Aura XE met een verkoopprijs van 20.995 US dollar. Voor dit bedrag krijgt de koper een compleet uitgeruste vierdeurs met onder de motorkap een 3,5 liter V6, die 224 paardenkrachten in galop brengt. Verder zijn zes airbags, schijfremmen rondom met ABS en GM’s OnStar Veiligheidssysteem vaste prik.

Een stapje hoger ingeschaald is de Aura XR. Hierbij zorgt een 3,6 liter DOHC V6 voor de aandrijving. Maximaal legt deze zespitter zo’n 252 pk aan de dag, wat zorgt voor een uiterst sportieve inborst en veel rijgenot. Bij de XR zijn onder meer StabiliTrak (een elektronisch geregelde stabiliteits controle), 18 inch lichtmetalen wielen en stoelverwarming standaard. Op het prijskaartje van de XR staat een bedrag van 24.995 dollar.

De Aura is sinds augustus 2006 in de USA en Canada op de markt. Alleen in december 2006 werden er al ruim 5.800 Aura’s aan klanten afgeleverd.
Voor 2007 heeft Saturn ook nog een ’Green Line’ versie van de Aura op de rol staan. Deze krijgt een hybride-motor, gaat minder dan 23.000 dollar kosten en verbruikt volgens de fabriek ongeveer 25 procent minder brandstof dan de Aura XE
Als Unique Selling Point koketteert de Aura met het gegeven dat dit het eerste voorwielaangedreven model van GM is met een zes-traps automaat.

Car-concurrenten

Bij deze verkiezing van de Noord-Amerikaaanse ’Auto van het Jaar’ bepalen jaarlijks 49 prominente autojournalisten uit de USA en Canada wie een jaar lang de titel mag dragen. Zij moesten dit keer een keus maken uit de Chrysler Sebring, Dodge Caliber, Honda Fit, Infiniti G35, Jaguar XK/XKR, Lexus LS460, Mercedes-Benz S-Klasse, Nissan Altima, Nissan Versa, Saturn Aura en Toyota Camry.
Na de voorselectie kwamen de leden van deze NACTOY-jury (North-American Car and Truck of the Year) tot drie finalisten: Honda Fit, Saturn Aura en Toyota Camry. Van dit dartele drietal werd de Aura vervolgens tot winnaar van de prestigieuze titel uitgeroepen.

Truck-concurrenten

Bij de verkiezing van de ’Truck of the Year 2007’ waren maar liefst veertien kandidaten aangemeld. De juryleden (dezelfde als bij de ’Car of the Year’ verkiezing) mochten hun punten verdelen over de Acura MDX, Acura RDX, Audi Q7, BMW X5, Chevrolet Tahoe/Suburban, Dodge Nitro, Ford Edge, GMC Acadia, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Jeep Wrangler, Mazda CX-7, Saturn Vue Green Line en de Toyota FJ Cruiser.
Inderdaad, u ziet het goed: automodellen, die bij ons als SUV’s door het leven gaan (Audi Q7, BMW X5, Honda CR-V, Hyundai Santa Fe, Jeep Wrangler, Mazda CX-7, enzovoort) worden in de VS aangeduid als ’Truck’.
Van deze veertien kandidaten drongen uiteindelijk de Chevrolet Silverado, de Ford Edge en de Mazda CX-7 door tot de finale. Na langdurig juryberaad kreeg de Chevrolet Silverado vervolgens de meeste stemmen.

Pick-Up

De Silverado is wat wij in Europa doorgaans een ’Pick-Up’ noemen. Volgens de fabrikant is het aspect ’veiligheid’ één van de belangrijkste troeven van de nieuwe Silverado. Na een crash-test, uitgevoerd door de NHTSA (de Amerikaanse tegenhanger van de EuroNCAP), kreeg de Silverado de hoogste rating, namelijk vijf sterren. Veiligheidsvoorzieningen zijn onder meer: tweetraps front-airbags, StabiliTrak en het OnStar zekerheidssysteem.
General Motors laat zijn nieuwe truck assembleren door de United Auto Workers (UAW) in de VS en door de Canadian Auto Workers (CAW) op vijf locaties in Noord-Amerika: Fort Wayne in Indiana; Pontiac in Michigan, Flint in Michigan; Silao in Mexico en Oshawa in Ontario – Canada.
De vierde generatie van de legendarische Silverado bezit de bekende ’small block V8’ motor, goed voor ’segment-leading horsepower’. Om aan alle uiteenlopende klantenwensen te kunnen voldoen, biedt Chevrolet de Silverado aan met keus uit drie cabineformaten, twee fraaie interieurafwerkingen, drie bedlengten plus vijf variaties in wielophanging en vering.
De Silverado is sinds oktober 2006 bij de Noord-Amerikaanse Chervrolet-dealers te koop.