Steeds meer automerken haken in op de ‘Auto te Water’-campagne van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Na Hyundai en Mazda levert nu ook Opel alle nieuwe auto’s af met een veiligheidshamer. Opel doet er bovendien nog een veiligheidsvest bij.

Jaarlijks belanden ongeveer 750 tot 800 auto’s in het water. Vijftig tot zestig inzittenden komen daarbij om het leven. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat is in samenwerking met de Brandweer, ANWB, BOVAG, Veilig Verkeer Nederland en RAI Vereniging een campagne gestart om deze aantallen terug te dringen. Onder meer door mensen tips te geven wat ze moeten doen wanneer de auto te water raakt – onmiddellijk de auto verlaten in plaats van te wachten tot hij volledig onder water is bijvoorbeeld – maar ook door het gebruik van veiligheidshamers te stimuleren. Met de zogenoemde Lifehammer kan het zijraam worden ingeslagen, wanneer het niet op de normale wijze geopend kan worden.

Het veiligheidsvest, niet te verwarren met een reddingsvest, dient om gestrande automobilisten beter op te laten vallen langs de weg. In diverse Europese landen, waaronder België, is het verplicht een fluorescerend geel of oranje vest met reflecterende grijze banden in de auto te hebben. De Opel-verkopers geven het vest voortaan bij iedere nieuwe auto mee, samen met de Lifehammer en de uitleg en voorwaarden voor het gebruik ervan.