De fraaie Audi A5 was tot nu toe alleen leverbaar met ‘van dik hout’ motoren. Daar komt nu verandering in, want de V6’en en V8 krijgen gezelschap van een viercilinder turbomotor.

De nieuwe 1.8 TFSI motor, met directe benzineinspuiting en turbo, wordt ook al in andere VAG-producten toegepast. De motor wordt ook geleverd in de nieuwe Audi A4, die onderhuids vrijwel identiek is aan de A5. De basismotor wordt toegevoegd omdat niet iedereen zit te wachten op dikke motoren. Bovendien staat de toevoeging ‘TFSI’ voor veel pit en een laag verbruik. Ook niet onbelangrijk tegenwoordig.

De viercilinder turbomotor levert in de A5 behoorlijke prestaties. Het piekvermogen is gestegen naar 180 pk en dat zijn er tien meer dan in de A4 en A3, die het met 170 pk moeten doen. Veel belangrijker dan dit getal is het koppel van 250 Nm. Het maakt van de basis-A5 een aardige sprinter, want de standaardacceleratie naar 100 km/u kan binnen 8,5 seconden worden volbracht. De top is 225 km/u, terwijl bij een rustige rijstijl een gemiddeld verbruik van 1 op 14 haalbaar is.