Nissan pakt uit in het segment cross-overs. Het lanceert de tweede generatie Nissan Murano in oktober. Tegelijkertijd staat de Qashqai+2 in de showroom.

De verschillen tussen de eerste en tweede generatie Nissan Murano zijn samen te vatten in de woorden ‘sterker’, ‘zuiniger’ en ‘verfijnder’. De Murano II heeft het nieuwste Nissan D-platform als basis, waardoor de wagen 50 procent stijver is en het trillingsniveau 75 procent lager. De fabrikant spreekt ook van wijzigingen die het weggedrag hebben verbeterd. Door de Nissan 3,5 liter V6-motor aan te passen is de nieuwe Murano niet alleen krachtiger dan z’n voorganger, hij is ook zuiniger. Als gecombineerd brandstofverbruik geeft Nissan 10,9 l/100 km op en een CO2-uitstoot van 261 g/km.

Het verfijnde zit vooral in de luxe materialen die zijn gebruikt in het interieur. Het instrumentenpaneel is geheel geïntegreerd in het dashboard. Naast deze ‘halve maan’ is er de bediening, in V-vorm, van audiosysteem, cruise control en telefoon vanaf het stuurwiel. De opvallendste wijzigingen aan de buitenkant van de Murano zijn de verlichtingseenheden. Ze zijn niet langer verticaal gestapeld, maar horizontaal geplaatst. Er wordt gebruik gemaakt van LED-lampjes.

Het vermogen van de tweede generatie Nissan Murano bedraagt 256 pk en 334 Nm koppel. De auto heeft Nissan’s All Mode 4×4-aandrijving en een verbeterde Xtronic Continue Variabele Transmissie (CVT). Standaard beschikt de Murano over de laatste versies van veiligheidssystemen als ABS, EBD (remkrachtverdeler) en Brake Assist. Nieuw zijn verder een zonnedak over de gehele lengte van de auto, een elektrisch te openen en sluiten achterklep, rugleuningen achterin, een start-/stopknop en een camera in de zijspiegel. De Murano heeft in Europa de primeur van de ‘zelfhelende’ carrosserielak Scratch Shield Paint.

Een andere cross-over van Nissan, de Qashqai+2, maakt zijn debuut in Nederland. De auto met grotere wielbasis en langere carrosserie dan de originele Qashqai, beschikt over een derde zitrij. De voorbank is in drie ongelijke delen (40:20:40) neerklapbaar. De Quasqai+2 heeft standaard dakrails en een panoramisch dak. De levering begint met tweeliter motoren, waarbij de benzine-uitvoering 140 pk en 200 Nm koppel genereert en de diesel 150 pk en 320 Nm. Deze zijn verkrijgbaar met voorwielaandrijving of met All Mode-vierwielaandrijving. In het voorjaar van 2009 wordt het assortiment aangevuld met een 1,5 liter diesel en een 1,6 liter benzineversie.

Zowel de Murano als de Qashqai+2 staan vanaf oktober bij de Nissan-dealers. De prijs van de Qashqai+2 begint bij 30.150 euro (inclusief BTW en BPM) voor de 2.0 Optima-benzineversie. Over de Murano wordt slechts gemeldt dat de prijs ‘ondanks de rijkere uitrusting niet of nauwelijks hoger’ zal zijn dan van de huidige generatie, die 69.162 euro kost.