Diesel wordt steeds breder geaccepteerd als volwaardige brandstofsoort. Zelfs in de racerij ziet men tegenwoordig de voordelen van de oliestokers in. Audi won er Le Mans mee en Seat boekt er zeges mee in het WTCC. Reden genoeg voor Subaru om te kijken naar de mogelijkheden om een dieselmotor in de Impreza WRX te hangen.

Sportiviteit en dieselmotoren waren lange tijd twee woorden die nooit in dezelfde zin voorkwamen. De moderne technologie heeft daar echter verandering in gebracht. Het hoge koppel van de motoren en het relatief lage verbruik maken de zelfontbrander een aantrekkelijk alternatief.

Subaru introduceerde onlangs de eerste dieselmotor in de geschiedenis van het merk. Voorlopig is de krachtbron alleen beschikbaar voor de Legacy en de Forester. Daar komt binnenkort de Impreza bij. Het Japanse merk onderzoekt nu of het mogelijk is een extra krachtige variant van de motor te ontwikkelen voor de Impreza WRX. Met de huidige 150 pk die het blok levert, komt de motor net even te kort ten opzichte van andere sportieve diesels, zoals de Volkswagen Golf TDI en Volvo C30 D5.