De compacte Volkswagen Up, die nog steeds op de rol staat als opvolger van de Lupo, heeft vijf maanden vertraging opgelopen. Op het hoogste niveau is besloten de motor niet achterin, maar voorin te plaatsen. VW gaat dus niet terug naar de Kever-tijd. Begin 2011 wordt de Up bij de dealers verwacht.

Volkswagens hoogste baas Martin Winterkorn onthulde het nieuws aan het magazine Automotive News Europe. Te hoog oplopende productiekosten zijn de aanleiding voor de tijrovende keuze die moest worden gemaakt. De Up kan als voorwielaandrijver meer componenten delen met andere modellen, zoals de nieuwe Polo die in 2009 komt. Volkswagen wilde de motor aanvankelijk graag achterin houden, omdat het interieur dan ruimer kan zijn.

De Volkswagen Up is inmiddels in drie varianten gepresenteerd. Bijzonder is de Space Up, die een verre verwantschap toont met de aloude VW-bus T1. Net als bij die klassieker zou de motor onder de laadvloer geplaatst worden. Hoewel de Space Up 23 centimeter langer is dan de kleinste Up, is hij nog altijd korter dan een Polo.

Verwacht wordt dat de Up als Lupo op de markt zal komen. De bijzondere naam geeft daartoe in elk geval een duidelijk aanwijzing; Up is een onderdeel van Lupo, zoals Iroc een deel is van het uiteindelijke Scirocco.