Gisteren is in Eindhoven een symposium over intelligente auto’s afgesloten met een demonstratie. Hoewel volledig automatisch rijden voorlopig nog niet haalbaar is, zijn er al vele ontwikkelingen die kunnen helpen bij het verminderen van ongevallen, files, brandstofverbruik en uitlaatgassen.

Het Intelligent Vehicles Symposium 2008 (IV2008) is dit jaar in Nederland gehouden vanwege de vele deskundigen uit ons land die actief zijn op dit vlak. Drie dagen lang bespraken onderzoekers, vertegenwoordigers van automotivebedrijven en publieke organisatie de stand van zaken. Ter afsluiting waren meer dan dertig demonstratievoertuigen te zien in een afgezette Eindhovense straat.

Onder deze voertuigen was onder andere de Annieway van de Universiteit van Karlsruhe, een vehikel dat eerder geheel op eigen kracht een testparcours van zestig mijl aflegde in de Verenigde Staten. Gisteren liet de Annieway zien ook zelfstandig achteruit te kunnen parkeren. Toch is aan de demonstratievoertuigen goed te zien dat we nog wel zo’n twintig jaar zullen moeten wachten eer we voor Knightrider kunnen spelen: op het dak en ook aan de zijkant steken allerhande hulpmiddelen uit om het kunstje van automatisch rijden te klaren. De wagens gebruiken meestal een combinatie van sensoren, navigatiesystemen, laserscanners, infraroodscanners, camera’s en informatieverwerkende systemen.

Veel verder is de ontwikkeling van individuele intelligente systemen. Voorbeelden zijn gaspedalen die laten voelen hoe dicht je op je voorganger zit, anti-crash systemen, voertuigen die onderling informatie uitwisselen, en technologie die verkeersborden herkent. Ook worden bestaande systemen als navigatie, lane assist en cruise control verder ontwikkeld. Deze technologie moet niet alleen het leven van de bestuurders makkelijker maken. Intelligente auto’s dienen ook sociale doelen. Doordat ze bijvoorbeeld verder dan een menselijke bestuurder vooruit kijken en daar hun filegedrag op aanpassen, kan het harmonica-effect (het tegelijk optrekken en remmen van groepen automobilisten) verdwijnen. Volgens de organisatoren kunnen intelligente voertuigen leiden tot vijftig procent minder files, 25 procent minder ongelukken en tien tot vijftien procent minder CO2-uitstoot.