De Franse regering moet 200 miljoen euro toeleggen op het nieuwe bonus/malus systeem, dat korting geeft bij relatief schone auto’s. De Franse autokoper is massaal aan de kleine auto gegaan waardoor de maatregel opeens veel geld blijkt te kosten voor de regering.

Het bonus/malus-systeem in Frankrijk geeft korting aan auto’s die relatief weinig CO2 uitstoten en een heffing aan meer vervuilende auto’s. De Fransen schaften de afgelopen maanden massaal kleine auto’s aan om zo te profiteren van de bonus. De verschuiving van de Franse consument is een duur grapje voor de regering in Parijs, die er 200 miljoen euro op moet toeleggen.

In het oorspronkelijke plan was berekend dat het systeem zichzelf in evenwicht zou houden, maar de Franse consument heeft anders beslist. Dat heeft niet alleen te maken met de bonus-regeling maar ook met de hoge brandstofprijzen. Auto’s als de Renault Twingo, Peugeot 207 en Citroën C3 domineren de verkooplijsten.

Eric Woerth, de verantwoordelijke minister, spreekt van ‘een goed systeem’ maar hij geeft wel aan dat er nog even naar de praktijkuitvoering moet worden gekeken, omdat het nu iets te veel geld blijkt te kosten. Misschien moet Woerth even met onze eigen Wouter Bos gaan praten?