Er is goed nieuws te midden van de economische crisis. Ondanks de trend van dalende autoverkopen stijgen die van Honda Nederland. En niet zo’n beetje ook, maar spectaculair. Met dank aan de kleine en zuinige modellen van het merk.

Honda heeft bekend gemaakt dat de Nederlandse autoverkopen in 2008 flink zijn gestegen. In totaal verkocht het Japanse merk 8.533 stuks meer dan het jaar daarvoor. Dat is een verkooptoename van 46,5 procent.

Nu zijn er wel meer merken die vorig jaar een sterke groei hebben laten zien. Maar de meeste van hen hebben inmiddels te maken met verkopen die naar beneden zijn gekelderd ten gevolge van de economische crisis. Zo niet Honda – het merk noteert over januari 2009 een verkooptoename van liefst 53,5 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2008. Het bereikt hiermee een marktaandeel van 2,6 procent in ons land.

Aan de basis van Honda’s succes ligt de keuze van het merk om zich te concentreren op compacte en zuinige auto’s. De Honda Jazz, altijd al een populair autootje, werd eind 2008 vernieuwd. In januari 2009 lagen de verkopen daarvan 79 procent hoger dan een jaar eerder.

Maar de echte groei wordt veroorzaakt door de Honda Civic Hybrid. Vorig jaar verviervoudigde de verkoop van deze auto al. In januari reden 889 exemplaren van de hybride de Honda-showroom uit, wat een toename is van 179 procent ten opzichte van januari 2008. Aanstaand voorjaar introduceert Honda haar tweede hybride-auto , de Honda Insight. Deze zou het marktaandeel van het merk zomaar nog meer kunnen doen toenemen.