Een half jaar eerder dan gepland wordt de Jaguar X-Type uit productie genomen. Het besluit is een nieuwe slag voor het personeel van Jaguar Land Rover (JLR), omdat de werkgelegenheid hiermee weer met driehonderd personen afneemt.

Gisteren deelde merkeigenaar Tata Motors mee dat de productie van de directieauto Jaguar X-Type eind dit jaar al wordt beëindigd. Het besluit moest worden genomen om te overleven in de economische crisis. Daarnaast wil JLR toekomstige investeringen veiligstellen en snel kosten omlaag brengen.

De Jaguar X-Type wordt geproduceerd in de Halewood-fabriek nabij Liverpool. De fabriek blijft open want de Land Rover Freelander rolt ook in Halewood van de band. Wel zullen driehonderd van de tweeduizend banen verdwijnen. Dit is een volgende klap voor het personeel want, zoals JLR-CEO David Smith toelicht in de Britse Telegraph: “We hebben al ongeëvenaarde acties genomen om kosten te besparen, onder meer een vermindering van productie-aantallen, significante bezuinigingen op investeringsplannen en het opgeven van zo’n 2.200 banen.”

JLR verkocht in de eerste zes maanden van 2009 39,1 procent minder auto’s dan in dezelfde periode een jaar eerder. Smith geeft aan dat het premium-segment harder is geraakt door de recessie dan de andere auto-segmenten. Hij waarschuwt dat nog meer productie- en banenverlies nodig kan zijn. Weliswaar krijgt JLR een lening voor technologische investeringen à 340 miljoen euro van de Europese Investeringsbank, maar de hiervoor benodigde garanties van de Britse regering zijn nog niet binnen.

De Jaguar X-Type werd in 2001 geïntroduceerd. Het was een ‘kleine’ Jaguar die moest concurreren met Duitse modellen zoals de Audi A4, Mercedes C-klasse en BMW 3-serie. De voorziene verkoopcijfers van 100.000 stuks per jaar zijn nooit gehaald; de piek viel rond de 50.000 auto’s in 2003. Het huidige, gefacelifte, model zou eigenlijk in 2010 van de markt verdwijnen.