Amerikaans autofabrikant Tesla opent zeven nieuwe verkoop- en servicecentra. Daarvan komen er drie in Europa. De elektrische Roadster zal daar vanaf begin deze zomer te koop zijn. In de Verenigde Staten rijden er inmiddels vijfhonderd open tweezitters op elektriciteit rond.

Autobouwer Tesla Motors breidt uit. Verkocht het tot op heden alleen auto’s vanuit thuisbasis Californië, nu opent het bedrijf elders zeven verkoop- en servicecentra. Vier daarvan komen in de Verenigde Staten en drie in Europa. Op ons continent opent deze maand nog de eerste dealer in Londen, later volgen Tesla Stores in München en Monaco.

In de verkoop- en servicecentra zal de ‘belevenis’ centraal staan. Vergelijkbaar met Apple-stores en Starbucks-vestigingen zullen de Tesla-centra ruimte bieden om te internetten en on-line meer over de auto’s te weten te komen. Omdat Tesla de Roadster profileert als ‘het enige elektrische voertuig dat capabel is om op de snelweg te rijden’ komen de vestigingen dichtbij uitvalwegen waar kandidaat-kopers een proefrit kunnen maken waarmee de belevenis natuurlijk compleet is.

Afgelopen week leverde Tesla Motors het vijfhonderdste exemplaar af van de Tesla Roadster. “We hebben nu meer dan vijfhonderd klanten in de echte wereld rondrijden die waardevolle feedback leveren op onze auto’s en die bijdragen aan Tesla’s geest van continue verbetering,” reageerde Michael van der Sande, senior vice-president Sales.

De Tesla Roadster is deze zomer al in de Europese centra te koop. Op de prijs moeten we nog even wachten. In juni begint het bedrijf met de productie van het tweede model, de Tesla Roadster Sport. Deze elektrische supercar heeft slechts 3,7 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te sprinten. De Model S-sedan wordt pas in 2011 in productie genomen.