De Nederlandse dealers en bedrijven die personenauto’s verkopen sloten het jaar 2008 af met een verlies in omzet van 4,5 procent. Sinds 2003 is een daling van dit formaat niet meer voorgekomen. De trend zet zich nog steeds voort.

Vandaag heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) cijfers bekendgemaakt over de autoverkopen in 2008. Daaruit wordt duidelijk dat de omzet onder autoverkopers al in het eerste kwartaal van het jaar kromp. Het ging toen nog om minder dan een procent, maar de omzetdaling liep op tot 11 procent in het vierde kwartaal. Het gemiddeld verlies aan omzet over heel het jaar 2008 bedraagt zodoende 4,5 procent.

De verkopen van nieuwe auto’s aan particulieren waren desondanks positief, 2 procent meer dan in het jaar ervoor. Maar ook deze verkopen stortten in het laatste kwartaal van 2008 in. Toen werd liefst 15 procent minder nieuwe auto’s verkocht. Dat was inclusief de verkopen aan zakelijke rijders, die al vanaf het tweede kwartaal minder nieuwe auto’s aanschaften ten opzichte van 2007. In totaal zijn ruim 1 procent minder nieuwe en tweedehands auto’s verkocht dan een jaar eerder.

Dat autoverkopers moeilijk van hun auto’s afkomen is ook te zien aan de prijzen die consumenten betaald hebben. Voor het eerst in 10 jaar zijn nieuwe personenauto’s goedkoper geworden. Over heel 2008 scheelde dit ongeveer 1 procent in de aanschafprijs. Onder occasions was de prijsdaling nog nooit zo groot als vorig jaar. Kopers betaalden bijna 5 procent minder dan in 2007 voor hun gebruikte wagen. In het vierde kwartaal ging het zelfs om bijna 7 procent.

Een andere trend die het CBS signaleert is de verschuiving naar kleine, zuinige auto’s. Het aandeel kleine (en meestal energiezuinige) auto’s onder particulieren nam toe van 49 naar 54 procent. Als nieuwe auto’s werden vooral de modellen met energielabel A en B aangeschaft. Van iedere tien nieuwe auto’s werden er vier met A- of B-label gekocht. Van de minder zuinige modellen werd een kwart minder aangeschaft. We kunnen dus concluderen dat slurptax en andere fiscale maatregelen effectief zijn geweest.