Volkswagen stoft de naam GTD weer af voor een snelle dieseluitvoering van de nieuwe Golf. Het merk noemt de GTD de ‘GTI onder de diesels’. We zijn benieuwd wat de Duitsers daarvoor meebrengen.

170 pk en 350 Nm koppel produceert de tweeliter diesel in de Golf GTD. De auto sprint in 8,1 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikt een topsnelheid van 222 km/u. De tweeliter commonrail TDI levert z’n maximale koppel al vanaf 1.750 tpm, het maximale vermogen komt pas bij 4.200 tpm beschikbaar.

De GTD combineert deze cijfers met een laag brandstofverbruik van 5,3 l/100 km (1 op 18,8). Ook de CO2-uitstoot blijft met 139 g/km binnen de perken. De Duitsers beloven een actieradius van ongeveer 1.000 km. Standaard heeft de GTD een handgeschakelde zesversnellingsbak maar optioneel levert Volkswagen de DSG-automaat met dubbele koppeling.

Volkswagen heeft veel aandacht besteed aan het geluid van de GTD. Geen gehamer meer dat de oude TDI’s kenmerkte maar een sportieve sound met dank aan de speciale sound generator. Deze elektromagnetische generator produceert aan de hand van het aantal toeren en de huidige snelheid het ‘ideale uitlaatgeluid’. Zowel het exterieur als het interieur namen diverse sportieve elementen van de GTI over, zonder dat de Golf er nu direct mee te koop loopt. Dat hoeft ook niet, want een dieseltje van 170 pk is vandaag de dag eigenlijk niets bijzonders meer, toch?