Door een lek van het Britse patentbureau worden in een klap twee geruchten bevestigd. Het eerste is dat Ferrari werkt aan een 4WD-systeem en het tweede dat het merk ook een hybride aandrijflijn ontwikkelt. De gelekte afbeeldingen laten zien dat de twee geïntegreerd worden in een systeem.

Ferrari’s idee achter het nieuwe ontwerp is om hybride auto’s minder complex en storingsgevoelig te maken. Daarvoor wordt de functie van de brandstof- en elektromotor gescheiden. De een drijft een set wielen aan, de ander het andere wielpaar. Volgens de patentaanvraag leidt dit tot een 4×4 die beter te hanteren is. Daarnaast levert het gewichtsbesparing op, wat het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zal verminderen. Maar dat is niet het primaire streven.

“Het doel van de huidige innovatie is om een 4WD te maken met hybride aandrijving (…) die tegelijkertijd makkelijk en goedkoop te produceren is.” Het ontwerp laat de automobilist kiezen of alle vier de wielen aangedreven worden of alleen de achterwielen. Overigens zou het systeem geschikt zijn voor zowel voor- als achteraangedreven automodellen.

Ferrari is er kennelijk nog niet uit hoe een en ander in de praktijk verwezenlijkt moet worden. Het patent verstrekt maar liefs zes verschillende uitwerkingen. In sommige van deze worden conventionele differentiëlen en assen gebruikt en in andere worden kleine elektromotoren in de wielen aangebracht. Wat alle ontwerpen gemeen hebben is dat de brandstofmotor tevens als generator dient om de accu aan bood op te laden. Deze accu drijft op zijn beurt het andere paar wielen aan dan de brandstofmotor.

Ook de uitwerking van de ecologische aspecten van het systeem zijn nog onduidelijk. Het lijkt erop dat Ferrari een start-stop-systeem zal integreren. Daarnaast zijn er mogelijkheden om de 4×4 bijvoorbeeld in de laagste snelheden alleen elektrisch te laten rijden (een ‘city-modus’).