Volvo gaat de strijd aan in het zakensegment. Het merk belooft dat de nieuwe S60 een ‘echte rijdersauto’ wordt. Vandaag presenteert Volvo de eerste beelden.

“The all-new Volvo S60 is sculpted to move you,” aldus Volvo-CEO Stephen Odell – een kenschets die op twee manieren vertaald kan worden. Volvo kan ermee zeggen dat de vormgeving van de nieuwe S60 is afgestemd op de vervoersfunctie, maar de alternatieve vertaling – dat het een beeldhouwwerkje is dat bedoeld is om je emotioneel te raken – geeft aan wat Volvo écht wil met de vernieuwde sedan: Naast de bekende Volvo-kenmerken als betrouwbaarheid en veiligheid brengt het merk een auto die ‘dynamischer is dan welke Volvo dan ook’.

De hoeken aan de voorzijde zijn ronder vormgegeven dan die van de vorige generatie Volvo S60. De lichtunits volgen deze minder strakke lijnen. De grille bestaat uit twee boven elkaar liggende delen. Ten opzichte van de huidige S60 loopt de deurlijn over de flanken meer omhoog. De daklijn is daarentegen ronder, een boog bijna, waardoor het geheel inderdaad dynamischer oogt. De donkere kleur van de B- en C-stijl sluit aan bij die van het glas, zo lijkt het om een grote ruit te gaan.

Er is nog geen informatie bekend over de motorisering. Wel wil Volvo kwijt dat de S60 voorzien zal worden van een nieuwe generatie dieselmotoren en een ‘aantal zeer schone, direct ingespoten turbobenzinemotoren’. Daarnaast komt er een extra zuinige DRIVe-versie van de S60 uit. Het automatische remsysteem City Safety wordt standaard aan de nieuwe Volvo S60 toegevoegd. Optioneel kan de auto voorzien worden van het voetgangers-detectiesysteem Pedestrian Detection.

In het echt valt de nieuwe Volvo S60 pas te bewonderen in maart volgend jaar, op de Autosalon van Genève. In de zomer van 2010 start de productie in de Volvo-fabriek te Gent. Kort daarop moet de S60 al in de Nederlandse showrooms staan. Tegen die tijd worden ook de prijzen en uitrustingen bekendgemaakt.